23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Bubblande resultat för Kopparbergs

Bryggeriet ökade både omsättning och vinst.




Läser också:Cider lyfter Kopparbergs















Under det första kvartalet 2016 steg Kopparbergs nettoomsättning, exklusive dryckesskatt, till 349,9 miljoner kronor. Det kan jämföras med 326,8 miljoner kronor motsvarande period i fjol. Resultatet, efter finansiella poster landade på 37,5 miljoner kronor, en förbättring mot 27,2 miljoner kronor första kvartalet 2015. "Under perioden har vi fortsatt att fokusera på våra starka varumärken. På Systembolaget behåller Kopparbergs Päroncider och Sofiero Original sina ledande positioner inom respektive segment", skriver Kopparbergs vd Peter Bronsman i en rapportkommentar. Han konstaterar även goda resultat på exportmarknaden. På de brittiska pubarna är Kopparberg Cider det mest sålda varumärket på flaska och inom dagligvarukedjorna är den svenska cidern det näst mest sålda varumärket. "Året har börjat mycket bra, men än är det för tidigt att säga hur årets resultat kommer att bli. De stora osäkerhetsfaktorerna är valutakursutvecklingen samt hur vädret blir under sommarmånaderna", säger Peter Bronsman.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.074