23948sdkhjf

Linas Matkasse når miljardomsättning

VD: "Vi står fast vid vår kärnaffär, lyssnar på våra kunder och växer med förnuft".
Marknadsledaren inom färdiga middagslösningar via nätet, Linas Matkasse, levererar ett starkt resultat 2015 för både koncernen och den svenska verksamheten. Omsättningen i Sverige ökade med 20 procent till 645 miljoner kronor (539 miljoner kronor) och redan under första kvartalet 2016 passerade koncernen en miljardomsättning.

– Jag är stolt över att den affärsidé som föddes i vårt hem för åtta år sedan idag är ett internationellt lönsamt företag med miljardomsättning. Vi står fast vid vår kärnaffär, lyssnar på våra kunder och växer med förnuft, säger Niklas Aronsson, grundare och vd på Linas Matkasse.

Linas Matkasses svenska verksamhet redovisar ett rörelseresultat 2015 om 39,5 miljoner kronor (23,3) och ett nettoresultat om 24,7 miljoner kronor (20,5). Siffror som visar att bolaget både växer kraftigt och med lönsamhet.

Kärnaffären hos Linas Matkasse är fortsatt den ursprungliga affärsidén, att leverera färdiga middagslösningar hem till dörren, men har även öppnat en digital mataffär, Linas Matbutik, för kompletterande basvaror som finns tillgängligt för bolagets befintliga matkassekunder på den svenska marknaden.

– Vi lanserade vårt företag i en tid då marknaden för näthandel av livsmedel var omogen. Det krävdes stora insatser av oss att åstadkomma beteendeförändringar i köpmönster bland konsumenter. Resultatet för 2015 visar att vi gjort, och gör, rätt som står fast vid vår ursprungsidé med färdiga middagslösningar som levereras hem till dörren. Vi utvecklar innehållet i våra kassar efter marknadens efterfrågan genom att fortsätta hålla tät dialog med våra kunder. Vi vet att det är kvaliteten i vårt erbjudande och smidigheten i att handla, som gör att kunderna stannar kvar hos oss och nya kommer till, säger Niklas Aronsson.

Under 2013 gick Linas Matkasse in i Norge och bolaget har visat en stadig stark tillväxt på den norska marknaden sedan start. Under 2015 gick Linas Matkasse även in på den holländska marknaden som just nu är under uppbyggnad.

– Att växa med förnuft och lönsamhet har varit vår strategi från start. Att vi också lyckats med det är jag givetvis glad för. Vi återinvesterar vinsten i verksamheten för att fortsätta utveckla bolaget på både befintliga och nya marknader. Det handlar om att utnyttja utvecklingen inom teknik och logistik parallellt med att skapa innehåll i kassarna som är anpassat för respektive marknad, fortsätter Niklas Aronsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078