23948sdkhjf

Willys laddar för ramadan-rusch

"Ramadan har blivit en mathögtid att räkna med", säger Willys vd Thomas Evertsson.
Ramadan, som är fastemånad inom islam, startar i veckan. Och livsmedelsbutikerna märker av ett allt större avtryck i handeln då många av Sveriges 450 000 invånare med rötter i muslimska länder laddar upp för högtiden.

Hos Willys är uppladdningen inför en kommande rusch på ramadan-relaterade varor redan igång.

— Ramadan har blivit en mathögtid att räkna med, och vi märker definitivt av en ökad efterfrågan på varor som är vanliga under ramadan, säger Thomas Evertsson, vd på Willys, i ett pressmeddelande.

Efterfrågan på varor som är kopplade till ramadan, som pastejer, lamm, kondenserad mjölk och matolja, ökar markant, uppger Willys. Exempelvis ökade försäljningen av dadlar med 130 procent under ramadan förra året, jämfört med en vanlig månad.

Inför årets högtid har Willys ett särskilt ramadan-tema i fråga om erbjudanden på varor som passar till både ramadan och till Eid-al-Fitr, festen som avslutar Ramadan om drygt en månad.

— För oss är Ramadan som vilken mathögtid som helst. Det finns drygt 450 000 svenskar med rötter i muslimska länder och för oss är det målgrupp som är naturlig att nå ut till, säger Thomas Evertsson.

Varorna med störst försäljningsökning under ramadan

1. Dadlar
2. Basmati- och jasminris
3. Lamm
3. Matolja (framförallt rapsolja)
4. Kyckling- och hönspastejer
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079