23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Svensk dom mot läskjätte

Coca-Cola tvingas ändra märkningen.
















Den amerikanska läskjätten Coca-Cola får inte längre lov att marknadsföra produkter med orden "sötma från naturliga källor". Det är vilseledande, fastslår förvaltningsrätten i Stockholm. Det skriver TT. Tvisten påbörjades våren 2015 då Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund gick ut med ett förbud mot hur Coca-Cola beskrivit innehållet i sin produkt Coca-Cola Life, något som läskjätten överklagade till länsstyrelsen. Coca-Cola hävdar att sötman visst kommer från naturliga källor, i det här fallet sockerbetor och steviaplantan, men förvaltningsrätten anser att de steviolglykosider som framställs på kemisk väg inte kan betraktas som kommandes från en naturlig källa. Coca-Cola har sex månader på sig att ändra märkningen. Men enligt Eva Okmian Danielsson, presschef på Coca-Cola Sverige, har företaget redan tagit bort beskrivningen. — Det är självklart att vi följer lagar och regler i Sverige, säger hon, till TT.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11