23948sdkhjf

90-talister nobbar Hemköp

Synen på livsmedelskedjornas varumärken skiljer sig avsevärt åt bland unga, studerande och hållbarhetsmedvetna jämfört med svenska konsumenter i stort.
Så kallade "millennials", alltså personer mellan 16 och 25 år, har en helt annan uppfattning om livsmedelskedjorna än vad den stora allmänheten har. Detsamma gäller för studenter och för den del av befolkningen som har ett intresse för hållbarhetsfrågor och agerar därefter.

Det enligt färska siffror från Nordens största undersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index. Coop, följt av Systembolaget, har störst trovärdighet överlag i fråga om hållbarhet, oavsett vilka som tillfrågas.

Lidl är dock den aktör där skillnaden mellan genomsnittssvensken och den yngre generationen märks tydligast. Från att ligga på plats 121 i rankingen över företag inom svensk dagligvaruhandel sticker livsmedelskedjan upp till plats 70 när millennials får tycka till. Även Bergendahls-ägda City Gross har högre trovärdighet inom hållbarhet bland yngre än övriga grupper — plats 52 på den totala listan men på plats 29 i sett ur millennials perspektiv.

Även City Gross visar styrka bland den yngre generationen. Plats 29 enligt Millennials men bara 51 enligt svenskar i stort. Värre är det för Hemköp som går från plats 29 på Sverige-listan till plats 83 bland Millennials respektive plats 97 bland studenter.

För Hemköp är situationen den motsatta. Plats 29 på Sverigelistan men bara 83 bland millennials, och plats 97 bland studenter.

— Det är intressant att analysera de stora skillnaderna mellan svenskar i stort och just dessa grupper. Inte minst med tanke på att yngre generationer som millennials kan mer om hållbarhet och dessutom värderar det högre, säger Erik Elvingsson Hedén, vd på Sustainable Brand Insight.

Om undersökningen

Det är sjätte året i rad som varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index listar Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 10 000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 265 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079