23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Svenskt Kött räds inte Coops vego-sväng

Såväl Coop som hamburgerkedjan Max och gått in helhjärtat för Göteborgsfestivalen Way Out Wests tydligt vegetariska profil. Men det är inget som oroar Svenskt Kötts vd.








Läs också: Coop vill sätta ekologisk mat på politisk agenda







Läs också: Festivalsuccé för Max











Musikfestivalen Way Out West, som pågick i Göteborg under helgen, tar tydlig ställning för vegetarisk och vegansk mat och profilerar sig som en köttfri festival. En av de tyngre sponsorerna, Coop, valde att förvandla den tidigare kampanjen "Ekolöftet" till "Vegolöftet" under festivalen. Via en app uppmuntrades besökarna att räkna ut skillnaderna mellan vegetarisk mat och en mat innehållande kött i fråga om CO2-utsläpp i kilo per år. Samtidigt gör hamburgerkedjan Max succé med sitt helvegetariska restaurangkoncept inne på festivalområdet. Men Elisabet Qvarford, vd på branschorganisationen Svenskt Kött, tycks ta vegovindarna med ro. ”Way out West har marknadsfört sig som en vegetarisk festival och därför är Coops kampanj inte särskilt överraskande. Det hade varit mer överraskande om de hade försökt marknadsföra köttbullar för att profilera sig där. För Coop är köttdisken fortfarande en del av butiken som de marknadsför hårt i sina breda kanaler under övriga året", skriver hon i ett mejl till Dagens Opinion. Hon säger att den unga publiken på Way Out West mycket väl kan påverkas av den bild som arrangörerna ger av kött men att det alltjämt är många som likväl kommer lägga en köttbit på grillen under den kommande helgen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078