23948sdkhjf

Amerikaner nära avtal med cafékedja

Ny ägare på väg in i Joe & the Juice - ska underlätta USA-satsning.
Danska cafékedjan Joe & the Juice har, trots sina svenska huvudägare Valedo Partners, mer gjort sig kända i Sverige för sin stora andel unga män i personalstyrkan och kontroversiella reklamfilmer än för sina juicer. Med totalt 26 caféer i Stockholm, Uppsala, Göteborg, Helsingborg och Malmö är Sverige långt bakom Danmarks 62. Det är däremot många fler än antalet i USA, som uppnår fyra caféer - alla i New York.

Läs också: Joe & the Juice och Valedo inleder partnerskap

Det kan rådas bot på inom kort. Enligt uppgifter till danska Børsen är en amerikansk kapitalfond på väg att köpa in sig för en minoritetspost i bolaget, för att kunna hjälpa kedjan att bryta ny mark i USA. Uppgifterna är ännu obekräftade - till Børsen säger grundaren Kaspar Basse endast: "Ingen kommentar.".

Enligt tidningen Berlingske rör det sig om en aktiepost på 25 procent, som svenska Valedo Partners sökt en investerare till under en tid. Tidningen har även fått uppgifter om att den ännu okända amerikanska kapitalfonden slagit ut självaste Goldman Sachs i kapplöpningen om juicekedjan.

Joe & the Juice har expanderat kraftigt de senaste åren. 2013 fanns det 52 caféer världen över - fram tills idag har kedjan utökat till 158 caféer. Enligt källor till Berlingske uppskattas kedjan i dagsläget till ett värde mellan 2,5-3,5 miljarder kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063