I ett drag för att öka Järnaglass närvaro och försäljning i Sverige tecknas nu ett avtal med Alvestaglass för försäljning och distribution. Ekologiska glassproducenten Järnaglass har sin bas i Stockholm och Mälardalen, och därför görs ett första test i Göteborgsregionen.
Om allt går som det ska rent ekonomiskt vill bolagen nå ut till hela Sverige under 2017, med målsättningen att dubbla Järnaglass försäljning nästa år - från cirka 6 miljoner till 12 miljoner.
- Järnaglass breddar vårt erbjudande med glass även inom superpremium sortimentet och bevisar igen styrkan i vår egen distributionsrörelse. Vi får en ökad fyllnadsgrad i våra glassbilar och dessutom ökar vår årsomsättning med 6 miljoner i ett slag, säger Richard Hertvig, VD på Alvestaglass, i ett pressmeddelande.
Avtalet gäller i tre år och medför också att Alvestaglass tar över försäljningen i Stockholm och Mälardalen. Växjöbolaget har idag 18 anställda och rapporterade förra året en omsättning på 44 miljoner.