23948sdkhjf

Lidl blir burfria i 10 000 butiker

Följer svenska delen – antar global buräggsfri policy.
Under påsken 2013 valde svenska Lidl bort buräggen från butikshyllorna – nu följer Lidl upp med en global policy. Runt 10 000 butiker i 30 länder berörs när den nya policyn slår fast att alla ägg och produkter under egna varumärket ska komma från höns utanför bur.

Likt andra stora företag, som Coop, Hemköp, Willys, Sodexo och Rema 1000, är beslutet en överenskommelse med internationella nätverket Open Wing Alliance, där svenska föreningen Djurens Rätt även ingår.

– Som en av de snabbast växande livsmedelskedjorna i Europa och världen, är Lidls beslut att bli 100 % buräggsfria en stark indikator på att burhållning av hönor snart kommer att vara en kvarleva från det förflutna. Genom att ta fram en policy som innefattar både skalägg och ägg som ingrediens visar Lidl att de tar sitt engagemang för djurskydd på allvar, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande på Djurens Rätt.

Policyn ska vara genomförd senast år 2025, men i Sverige siktar man på att klara av målet redan i år. Eftersom de svenska butikerna länge redan sålt ägg från frigående höns, är det ägg som ingrediens i alla egna varor som ska vara löst senast i december 2016.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11