23948sdkhjf

Ekoförsäljningen skjuter i höjden – men det kunde sålts mer

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Förra året blev ett rekordår. Flera stora aktörer vittnar om försäljningsökningar, medan marknaden fortfarande skriker efter fler ekoprodukter.

Den privata marknadsbevakaren Ekoweb släppte nyligen sin årliga marknadsrapport över försäljningen av ekologiska livsmedel och 2016 kan nu räknas som ett rekordår. Försäljningen ökade med 18 procent, vilket innebär att summan under året ökade med 3,9 miljarder kronor till drygt 25 miljarder kronor.

Ekomarknaden gör därför den tredje största ökningen någonsin, och det har aldrig sålts mer ekologiska produkter än under 2016. Ökningen av ekoandelen i den totala livsmedelsförsäljningen ligger på 8,7 procent, jämfört med 7,7 procent för 2015.

Dragloket för 2016 års försäljningsökning är främst Systembolaget, som ökade sin försäljning värdemässigt med 33 procent. Högst andel av ekovaror inom dagligvaruhandeln är Coop, vars ekoandel utgör 10 procent. Även på nätet ser man stora försäljningsökningar, där Mathem ligger högst med ett sortiment som till 25 procent utgörs av ekologiska produkter.

Läs också: Eko-kampanj på bred front i september

– Näthandeln visar extremt höga ekoandelar hos alla aktörer, mellan 15 till 25 procent hos de flesta. Det är spännande eftersom det visar på den potential som även borde finnas i den fysiska detaljhandeln, säger Cecilia Ryegård, chefsanalytiker på Ekoweb.

Enligt Ekoweb ser flera aktörer ett förändrat konsumtionsmönster, där de konsumenter som bara köpte några enstaka ekologiska produkter börjar lägga till allt fler, som till exempel chark och müsli som vuxit starkt under året.

Läs också: Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Men försäljningen hade kunnat växa ännu mer under 2016, om det inte vore för brist inom flera råvarugrupper. Till exempel har marknaden för ekologiska mejeriprodukter, som är den största pådrivaren av försäljningen, drabbats av en lägre ekologisk mjölkinvägning. En annan anledning är den växande EMV-marknaden, som sänker värdet med ungefär 10 procent.

– Marknaden har ökat i takt med vad ekoproduktionen har tillåtit. Generellt sett så finns det inte mer produkter att sälja, än vad som sålts. Det har varit och är brist på svensk råvara under vissa perioder när det gäller till exempel mjölk, spannmål, ägg och kött, säger Cecilia Ryegård.

För att klara behoven på marknaden kommer svenska producenter behöva importera minst 60 000 ton ekospannmål fram till nästa skörd, tillägger Ryegård.

Läs också: Lantmännen vill fördubbla volymen ekospannmål

Samtidigt som Ekoweb släpper sin rapport, meddelar flera stora aktörer om sin ekoförsäljning. Martin & Servera ser bland annat att försäljningen av ekologiskt och miljömärkt till restauranger ökat med 26 procent sedan förra året, medan Coop meddelar att 21 procent av försäljningen i näthandeln är av ekoprodukter. Ica uppvisar en ökning med 18 procent, och inom EMV-eko ligger ökningen på 22 procent.

Enligt en prognos i marknadsrapporten ser Ekoweb att den ekologiska marknaden kommer att fördubblas inom de närmsta tio åren.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Max byter kaffeleverantör

Efter 113 år – familjeägt rökeri i konkurs

Fortsatta brister i livsmedelskontrollen

Något billigare mat i oktober

På nytt jobb
Maersks och Carlsbergs tidigare vd ny ordförande på Unilever

Biodiversitet i fokus på Tetra Pak

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

USA:s största mjölkproducent ansöker om konkursskydd

Mat.se först i världen med unik klimatmärkning

Så hamnade matavfallet i fokus

Förpackningen står för största klimatpåverkan

Heineken ratar plasten

Rootfruit säkrar miljonavtal

På nytt jobb
Han ska digitalisera Krav

Efter 20 år i Sverige – Bodystore till Norge

Världens bästa matbutik finns i Finland – se bilderna

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Storpack för ägg helt utan plast

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Livsmedelsföretagen vill se miljoner till forskning

Nu kommer Coca-Colas hallon

Sjöstrand Coffee ökade intäkterna

Mängden livsmedelsgodkänd återanvänd plast ökar

Hedda Spendrup lanserar nytt bryggeri

Nu ska europeiska varumärken skyddas i Kina

Undersökning: Matavfallspåsar i fruktavdelningen en succé

Miljoner utlyses för att utveckla svensk matkultur

Oatly tar in miljoner i – främst från bryggeri

De ska skapa direktkanal mellan jordbrukare och konsument

Impossible Foods ska sälja "fläsk" till Kina

Så hållbara är branschens börsbolag

HK Scan ska bredda utbudet

Scandi Standard: Prishöjningar bidrog till ökad tillväxt

Simris Alg: "Vd saknar krismedvetenhet"

Ny köttguide från WWF – branschen kritisk

Greenfoodföretag i samarbete med veganosttillverkare

Se alla Företagens egna nyheter

Utveckla ert ledningssystem - Webbinarium 6 december

Spårbarhet uppnås med RFID-teknik!

Så bidrar Superfos till den cirkulära ekonomin

Lenze erbjuder Plug & Produce

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Floatglas – Materialet som används överallt

Hydroscands nya slangpress underlättar arbetet i fält

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

KIPP ställer ut på Elmia Subcontractor 12-15/11

Dolphin vätskeringvakuumpumpar

Adsorptionstork för livsmedel- samt läkemedelsindustrin

Hydoscands SlangExpress växer i Göteborg

Allen-Bradleys 7 nya säkra I/O moduler förenklar integrering

Lasersvetsning av plast

Industrimässa i Arena Arctica

Ny koncernchef i Hydroscand Group

Lagafors representeras på Cibus Tec i Italien

Kipp pratar om LONG-LOK

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Blyglas för industriell och medicinsk användning

Ny kakförpackning som blivit återvinningsbar

Effektiv vakuumförsörjning för tillverkning av husbilar

Populär multifunktionslåda – nu i återvunnen plast

Vi ses på Elmia!

Sänd till en kollega

0.191