23948sdkhjf

Nytt bakslag för livsmedelsjättens registrering

Nestlé vill skydda formen på Kitkat men möter hårt motstånd från brittiska Cadbury.
Schweiziska Nestlé har länge velat göra en varumärkesregistrering i Storbritannien av formen på chokladkakan Kitkat, vars klassiska utformande i fyra rader känns igen av många.

Men man har mött hårt motstånd, då chokladtillverkaren Cadbury satt sig på tvären. I januari förra året fick man avslag på ansökan av en brittisk domstol och i december fick samma ansökan avslag i EU-domstolen.

Nestlés överklagan på det brittiska beslutet fick under onsdagen också avslag, rapporterar The Guardian. Enligt en talesperson för bolaget är man besvikna över beslutet och överväger nu hur man ska gå vidare.

– Nestlés fyrfingrade form har fått varumärkesskydd i många av världens länder – till exempel i Tyskland, Frankrike, Australien, Sydafrika och Kanada, vilket skyddar formen från imitationer, säger talespersonen enligt The Guardian.

De båda tillverkarna har utövat rättsliga strider inom varumärkesfrågor i mer än ett decennium. Tidigare har Nestlé stoppat Cadburys försök att skydda den lila nyansen som används för chokladkakan Dairy Milks förpackning.

Enligt Cadburys ägare, Mondelez, är man nöjda med rättens beslut och trycker än en gång på faktumet att man inte tycker att Kitkats form ska skyddas i Storbritannien.

Mondelez äger norska Freia, vars chokladkaka Kvikk Lunsj liknar Kitkat i utformningen.

Om Nestlé vill kan man ta vidare målet till landets högsta domstol.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.098