23948sdkhjf

Fazer vill bli moderna – köper smoothieföretag

Svenska Froosh går från Unilever till Fazer och blir del av nystartad hälsosatsning.
Svenska smoothieföretaget Froosh förvärvas av Fazer, i vad de senare kallar ett steg i sin tillväxt- och internationaliseringsstrategi.

Froosh, som köps från majoritetsägaren Unilever ventures, kommer nu att gå in under affärsområdet Fazer lifestyle foods, Fazers plattform för bland annat mjölkfria produkter och växtbaserade måltider. Samtidigt blir Froosh vd Brendan Harris ny vd för Fazer lifestyle foods och en del av Fazers ledningsgrupp.

I dagsläget uppskattar Froosh, som har cirka 50 anställda, att man har 35 procent marknadsandel av den nordiska smoothiemarknaden. Man ser att man har ledande position i både Finland och Sverige, och att man placerar sig som tvåa i Danmark och Norge.

Samtidigt har Froosh nyligen lagt till Japan till sina exportmarknader, som bland andra omfattar Island, Tyskland, Frankrike och Irland. Enligt Fazer ser man förvärvet som en del av tillväxtplanen, bland annat då smoothiemarknaden beräknas öka med drygt 10 procent om året framöver.

– Fazer håller på att transformeras till ett modernt, hållbart matföretag. Vårt mål är att vara bland de tre främsta aktörerna inom växtbaserad mat med en omsättning på 300 miljoner euro i utvalda nordeuropeiska länder innan utgången av år 2022, säger Fazers koncernchef och vd, Christoph Vitzthum, i ett uttalande.

Från Froosh sida uppger man att ägarbytet är ett steg för att ytterligare höja målen för företaget. Inom Fazer lifestyle foods, ett affärsområde som startades upp under våren, gör man sällskap med varumärken från Fazer kvarn samt Bioferme.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172