23948sdkhjf

McDonald's kallar in hamburgerreserven

Kedjan bjuder in tidigare anställda till vad man kallar en repövning – målet är att 100 personer ska återvända för ett arbetspass.
Tidigare i år genomförde McDonald's Sverige reklamkampanjen "Gör Donken", där man liknade ett anställning på restaurangerna med att göra lumpen.

En av de likheter som lyftes fram är att många ungdomar startar sin yrkeskarriär på just McDonald's, samtidigt som en rapport (släppt i samband med kampanjen) visade att tidigare McDonald's-anställda uppger att man utvecklat bland annat ledarskap, självdisciplin och samarbetsförmåga genom att arbeta där. Och det är ungefär samma svar som Försvarsmaktens egna, liknande enkäter pekar på.

För att ta liknelsen med militärtjänst ytterligare ett steg, bjuder kedjan nu in till repövning för tidigare anställda – likt Försvarsmakten, som för några år sedan återinförde repmånaden.

Målet är nu att minst 100 tidigare anställda ska komma tillbaka för ett arbetspass under de kommande månaderna, på en av de runt 20 restauranger i Sverige som deltar. Enligt McDonald's själva har kampanjen mötts med stort intresse.

– Att så många vill komma tillbaka för att återuppleva sin gamla arbetsplats och dela med sig av sina erfarenheter tror jag betyder att vi gjorde en skillnad, där i övergången mellan ungdom och vuxenlivet, säger Susanne Rydjer, kommunikationschef på McDonald’s Sverige, i ett pressmeddelande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063