23948sdkhjf

Unilever hotar med annonsstopp på Facebook och Google

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Bolaget, som är världens näst största annonsör, säger att man vill undvika plattformar som "främjar ilska och hat".

Unilever, som är världens näst största annonsör efter Procter and Gamble, säger att man kommer att sluta annonsera på onlineplattformar som Facebook och Google om dessa inte lyckas få bort innehåll som "skapar uppdelning i samhället och främjar ilska och hat", sade bolagets marknadschef Keith Weed vid ett tal under IAB Annual Leadership Meeting som hölls nyligen.

Keith Weed och Unilever uppmanar nu företag att tillsammans sätta press på onlineplattformarna för att få bukt med problemet, då man ser att miljön online urholkar konsumenternas förtroende för varumärkena som annonserar där.

– Fake news, rasism, sexism, terrorister som sprider hatmeddelanden, giftigt innehåll riktat mot barn – delar av internet i dag är ljusår från var vi trodde att det skulle leda oss. Det ligger i den digitala medieindustrins intresse att lyssna och agera mot detta. Innan tittare slutar titta, annonsörer slutar annonsera och utgivare slutar publicera, sade han i talet.

Läs också: Stor reklamsatsning efter nytt sortiment

Han sa vidare att man inte kan fortsätta stödja ett digital materialflöde som i dagsläget levererar en fjärdedel av all annonsering till konsumenterna men i vissa lägen "inte är mycket bättre än ett träsk vad gäller transparens".

Läs också: Matsmart med ny marknadschef

Bolagets ultimatum kommer efter att företag inom tech och sociala medier fått allt mer kritik för att ha misslyckats att få bort bland annat hat, extremism och fake news från sina plattformar. Under förra året gav Procter and Gamble en liknande varning innan man senare skar ner utgifterna för digital marknadsföring med drygt 800 miljoner kronor – utan någon efterföljande negativ effekt för försäljningen.

Unilever kommer nu att prioritera ansvarstagande plattformar som engagerar sig i att skapa en positiv inverkan på samhället, berättade Keith Weed i sitt tal.
Mer om: reklam | Unilever
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ökad ekologisk konsumtion - inte nödvändigtvis dyrare

Norska läskproducenten förlorar mot Coca-Cola – igen

Norrmejerier med ny säljpartner – riktad mot Ica

Västerbottensost blir dokumentär

Oumph håvade in priser i London

Kiviks Musteri skippar sugrören

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Ska brygga öl med helt ny robotcell

Orklas vd avgår

Ätbar bioplast från äpple- och apelsinrester

Snart kan du äta upp engångsmuggen som efterrätt.

De startar nätmatsmarknad i Malmö

På nytt jobb
Hon ska utveckla Kravs digitala strategi

Alkoglass – endast på systemet

Här ska Martin & Servera bygga nytt lager

Innovativa bakverk av Årets bagare 2019

På nytt jobb
Coca-Cola snor från Ica

Efter dödsfall – då hålls rättegången mot Atria

Cloetta satsar 100 miljoner på fabriker

Produktionen av ekomjölk fortsätter öka

Här är Årets rätt – av Årets kock

På nytt jobb
Han blir Cloettas nya lösviktschef

Santa Maria startar egen kryddmarknad

Ungas matval styrs av värderingar

Nu kommer Karma till Frankrike

Ny storägare i Taylors & Jones

Bakterier i en tredjedel av allt lammkött

Nytt hopp för Boxholms ost

Italiensk mat – mest poppis i hela världen

Arla vill nolla klimatavtrycken – om 30 år

Priset på mat ökade i februari

Så slår Brexit i butikshyllan

Hälften av hamburgerhaken har hafsig hantering

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Toppår för äggkoncernen

På nytt jobb
Krav rekryterar djurexpert

Efter kritiken: Max avbryter införande av veganmärkning

Inte bara mjöl – utan mjölmask i nytt norskt bröd

Se alla Företagens egna nyheter

Stor energisparpotential hos Irlands stormarknader

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Prefabricerade ECI-motorer med planetväxlar

Nomo är utställare i Skellefteå

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

RPC Superfos mottar CSR-certifikat från Randers kommun

Lätt att missa brytpunkt till ny standard vid inkoppling av större fläktar på nätet

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Skellefteå 20-21 mars

”Digitala produkter löser problem som analog teknik inte klarar av”

Träffa AxFlow på Euro Expo Skellefteå 20-21 mars 2019

EC-lågenergifläktar på ExpoVent i Kalmar, Jönköping och Linköping

Speciella egenskaper får du med Tekniskt glas

FCM utan kompromiss

USON gigantrivare Rabco ska till Munters!

Wellplast AB ingår Europeiskt samarbete

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Kostnadsfritt webinarium - Tema: Hantering av lagkrav

Hur fångar man in världens alla dofter?

Big Science Sweden business dagar i CERN

Träffa oss på IFFA i Frankfurt 4-9 maj

Kipp`s låsbara inställningsbultar

Boka demokörning redan idag på en ScanCut 225S Portion Cutter Single-lane

ebm-papst visar gasfläktar för digitala värmekoncept och nya centrifugalflä...

Teknisk Säljare sökes till avdelning Ventilation Retrofit hos ebm-papst

Mirit Glas erbjudar kemiskt härdat glas som gorillaglas

Sänd till en kollega

0.173