23948sdkhjf

Unilever hotar med annonsstopp på Facebook och Google

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Bolaget, som är världens näst största annonsör, säger att man vill undvika plattformar som "främjar ilska och hat".

Unilever, som är världens näst största annonsör efter Procter and Gamble, säger att man kommer att sluta annonsera på onlineplattformar som Facebook och Google om dessa inte lyckas få bort innehåll som "skapar uppdelning i samhället och främjar ilska och hat", sade bolagets marknadschef Keith Weed vid ett tal under IAB Annual Leadership Meeting som hölls nyligen.

Keith Weed och Unilever uppmanar nu företag att tillsammans sätta press på onlineplattformarna för att få bukt med problemet, då man ser att miljön online urholkar konsumenternas förtroende för varumärkena som annonserar där.

– Fake news, rasism, sexism, terrorister som sprider hatmeddelanden, giftigt innehåll riktat mot barn – delar av internet i dag är ljusår från var vi trodde att det skulle leda oss. Det ligger i den digitala medieindustrins intresse att lyssna och agera mot detta. Innan tittare slutar titta, annonsörer slutar annonsera och utgivare slutar publicera, sade han i talet.

Läs också: Stor reklamsatsning efter nytt sortiment

Han sa vidare att man inte kan fortsätta stödja ett digital materialflöde som i dagsläget levererar en fjärdedel av all annonsering till konsumenterna men i vissa lägen "inte är mycket bättre än ett träsk vad gäller transparens".

Läs också: Matsmart med ny marknadschef

Bolagets ultimatum kommer efter att företag inom tech och sociala medier fått allt mer kritik för att ha misslyckats att få bort bland annat hat, extremism och fake news från sina plattformar. Under förra året gav Procter and Gamble en liknande varning innan man senare skar ner utgifterna för digital marknadsföring med drygt 800 miljoner kronor – utan någon efterföljande negativ effekt för försäljningen.

Unilever kommer nu att prioritera ansvarstagande plattformar som engagerar sig i att skapa en positiv inverkan på samhället, berättade Keith Weed i sitt tal.
Mer om: reklam | Unilever
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Alvestaglass vill expandera

Peckas Naturodlingar vill ta in mer pengar

Spendrups vill bli fossilfria

Dafgårds lanserar färdigrätter med tv-kock

Nu ska Ica klimatkompensera ägg

Dansk blir vd för svenska McDonald's

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2019

Stora Coop Visby blev Årets Butik och Spendrups Årets Leverantör.

Trender i matvärlden: Hyperlokalt och göra gott

Arla först ut med klimatneutralt mejerisortiment

Vatten, vin och veganskt på Europas största ekomässa

Så kommer nästa års upplaga av Biofach att se ut.

Hållbarhetspris till matsvinnsentreprenör

Ny hembryggningsbutik i Örebro

Jakobsdals växer med ny lagerlokal

City Gross lanserar egna färdigrätter

Svensk livsmedelsproduktion under kinesisk lupp

Studiebesök av Kinas ambassadör ska leda till ökad livsmedelsexport.

Utredning om skatt på engångsartiklar

Två förpackningsleverantörer blir en

De blir ledande i Norden på nischade förpackningar.

1

Arla släpper specialmjölk

Showroom och nyheter på GEA:s Livsmedelsdagar

Djupdragare, Food Tray-förpackning och syresensor bland nyheterna.

Han levererar ekologisk gris till Dagligvarugalan

Fazers nya foodtech-partner bakom unikt protein

Produktnytt
Nytt växtbaserat alternativ för matlagning

På nytt jobb
Från Arla till Svegro

Danska Tulip byter namn efter 110 år

Scandic och Spendrups gör öl på överblivet bröd

Valio lanserar havre till kaffet

Hungrig läggs ned

Surt sa Arla om årets smak

Zeta intar Circle K

Pressade Norrmejerier levererar ny strategi

På nytt jobb
Hon är ny marknads- och regelutvecklare på Krav

Astrid och aporna-butiken i konkurs

Plast av jäst

Atria lanserar vegetariskt varumärke

Greta Thunberg kan vinna Polarbröds pris

Produktnytt
De lanserar svensk pizzaskinka

Se alla Företagens egna nyheter

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Värmerutor från Mirit Glas

En lösning för att upptäcka blanka och reflekterande föremål!

Det är svårt att tänka sig en värld utan fläktar

Industrimässa i Sundsvall

EC-lågenergifläktar på ExpoVent i Luleå, Skellefteå, Umeå och Östersund

Fläktar för ideala odlingsförhållanden i växthus

För alla oss som tycker om choklad!

Nyttja den information du redan har i er produktion!

Järnfattigt glas från Mirit Glas

Besökare från Vietnam tittar på energieffektiviteten hos Superfos

Låt oss på Balluff lysa upp din dag!

Skräddarsydd fläktlösning i exklusiv kombinationsugn

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Sundsvall 11-12 september

Träffa oss på Skadeplats 2019, 24-26 september i Uppsala

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

RS Components lanserar en värmekamera i fickformat från Fluke

Innovativ drivteknik från ebm-papst driver på utvecklingen inom många områden

Varför du bör använda dig av RFID-teknik!

Mirit Glas leverar Skyddsglas för lasersvetsning

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Sundsva...

Upplev en värld av fläktar och drivteknik med Augmented reality (AR) via ap...

En smart laseravståndssensor med hög precision

Tre sätt att konfigurera en splitter och nyttja kraften i stift 2!

Hur god spårbarhet har du?

Sänd till en kollega

0.217