23948sdkhjf

Unilever hotar med annonsstopp på Facebook och Google

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Bolaget, som är världens näst största annonsör, säger att man vill undvika plattformar som "främjar ilska och hat".

Unilever, som är världens näst största annonsör efter Procter and Gamble, säger att man kommer att sluta annonsera på onlineplattformar som Facebook och Google om dessa inte lyckas få bort innehåll som "skapar uppdelning i samhället och främjar ilska och hat", sade bolagets marknadschef Keith Weed vid ett tal under IAB Annual Leadership Meeting som hölls nyligen.

Keith Weed och Unilever uppmanar nu företag att tillsammans sätta press på onlineplattformarna för att få bukt med problemet, då man ser att miljön online urholkar konsumenternas förtroende för varumärkena som annonserar där.

– Fake news, rasism, sexism, terrorister som sprider hatmeddelanden, giftigt innehåll riktat mot barn – delar av internet i dag är ljusår från var vi trodde att det skulle leda oss. Det ligger i den digitala medieindustrins intresse att lyssna och agera mot detta. Innan tittare slutar titta, annonsörer slutar annonsera och utgivare slutar publicera, sade han i talet.

Läs också: Kronfågel stoppar kritiserad reklamfilm

Han sa vidare att man inte kan fortsätta stödja ett digital materialflöde som i dagsläget levererar en fjärdedel av all annonsering till konsumenterna men i vissa lägen "inte är mycket bättre än ett träsk vad gäller transparens".

Läs också: Unilever visar kraftig vinstökning

Bolagets ultimatum kommer efter att företag inom tech och sociala medier fått allt mer kritik för att ha misslyckats att få bort bland annat hat, extremism och fake news från sina plattformar. Under förra året gav Procter and Gamble en liknande varning innan man senare skar ner utgifterna för digital marknadsföring med drygt 800 miljoner kronor – utan någon efterföljande negativ effekt för försäljningen.

Unilever kommer nu att prioritera ansvarstagande plattformar som engagerar sig i att skapa en positiv inverkan på samhället, berättade Keith Weed i sitt tal.
Mer om: reklam | Unilever
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bagerierna som säljer flest semlor

Veg of Lund rullar ut konceptförsäljningsbil

De är Sveriges grönaste varumärken

Första baren helt klädd i papper

Peckas nyemitterar igen

Samtidigt avgår företagets vd.

Laktosfritt dubblar Arlas brittiska export

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Steffo Törnqvist och matkooperativ i samarbete

Miljardaffär i USA efter mejerikonkurs

Innovativa förpackningslösningar

Så har PakMarkas utvecklats till ett ledande företag inom paketering och märkning.

Norsk lax ökar sitt klimatavtryck

Max grundare instiftar stort livsmedelspris

Marknadsdomstolen stoppar stor grossistaffär

Net Trading Group tappar i styrelsen

Dryckesbranschen gör gemensam sak för klimatet

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Systembolaget stämmer danska vinappen Vivino

Arlas vinst ökade marginellt

Nestlé satsar på vegansk tonfisk

Ökad nötslakt och minskad mjölkproduktion

Plast på kartong ett minne blott?

Vinpriset sjunker globalt

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

17 av 21 olivoljor höll inte måttet

Fiskeriet bygger egen säljkår

Notura byter från metall till kartong

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Single-malt veteran i nya kläder

Havredrycksbolag först ut i Uppsala

Vinstökning för Atria – uppåt för kyckling och convenience

Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

Ciderguru till Sverige – intresset bland odlarna ökar

Ökad förlust för Peckas naturodlingar – nytt växthus belastar resultatet

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

Sjöstrand Coffee startar försäljning till 8 länder via Amazon

Entreprenörer pitchade idéer – prisades av Coop

Bayn får betala vite för brott mot informationsregler

LRF satsar på digitalisering – går in som delägare

Se alla Företagens egna nyheter

Du kan snabbt och enkelt se att muttrarna är rätt monterade!

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Microspot-lysdioder för exakta utvärderingar!

ebm-papst deltar med två montrar på mässan Mostra Convegno

Teltek expanderar

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

INOXPA hygieniska centrifugalpumpar.

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Värmeåtervinning av tryckluft genom unika ERU

KIPP Kulspärrbultar inom maskinbyggnad och konstruktion.

Framtidens plastpallsystem ger unika fördelar

ICA Maxi Stormarknad i Västervik byter till CO2

Miljöklassindelning underlättar rätt val av fläkt

ebm-papst EC-fläktar i kompakta högeffektugnar

Vakuumpumpar från Busch till kinesiska sjukhus

En kyllösning som ett steg i FN:s klimatrapport för 2030

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Ica Supermarket Brunflo får hållbar kyla

Fatpump i hygieniskt utförande

Hjälp med tryckluftsutvärdering - Ingersoll Rand

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Öka er lönsamhet med ACS II

Nytt nummer av Beyond Surfaces!

Sänd till en kollega

0.14