23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Rödbetshummus och algburgare bland veckans nyheter

Food Supply samlar ihop de nya produkter som lanserats under den gångna veckan.

Inför helgen passar Food Supply på att samlar ihop de nya livsmedelsprodukter som lanserats i vecka 15 – se nedan för korta beskrivningar av veckans nyheter:

Vegme

passar på att lansera en rad nya produkter, där "seaweed-burgaren" sticker ut mest – enligt företaget är det den första av sitt slag i Sverige. Burgaren, vars grund består av sojaprotein och svarta bönor, har smaksatts med sjögräsextrakt och sockertång. Dessutom lanserar man BBQ-burgare, vegobullar samt en ägg- och mjölkfri bearnaisesås.

Sevan

,

som nyligen blivit med ny vd

, berättade att hummus skulle vara fokusområde för bolaget framöver. Nu släpper man tre sorter, där man utvecklat konceptet. Den vanliga kikärtshummusen har kombinerats med smakerna rödbeta, grön ärta samt curry/rotfrukter, och finns bland annat Ica, Coop och Hemköp med start denna vecka.

Även

Pågen

har flertalet nyheter att presentera: förutom årets nya giffelsmak, äpple med kanel, lanserar man ett nytt bröd och en comeback. Nyheten Bondlimpa får sällskap av Hönö Juliakaka, som senast fanns i sortimentet 2013.

På sätt och vis tar även

Gille

tillbaka ett koncept från förr. Med Sju sorters kakor satsar man på att förnya ett klassiskt koncept där nya och välkända smaker blandas. Till en börja kommer tre av sorterna (drottningkaka, chokladkaka och ingefärskaka), vilket ska fyllas på med ytterligare fyra sorter efterhand.

Samarbetet mellan kocken Tareq Taylor och

Bjärefågel

utvecklas till nya produkter som tar plats hos Ica samt Mat.se, denna gång kycklingklubbor ("Asia style" med glaze), drumsticks (chipotle-smak) samt miniklubbor med dukkha (egyptisk krydd- och nötblandning). Samtidigt tar tidigare tre rätter plats hos cirka 290 Coop-butiker i landet.

Även Orkla-ägda

Naturli foods

växtbaserade färs tar plats i fler butiker. Efter lansering hos först Netto och sedan Icas butiker har nu även butiker inom Coop, Axfood och Bergendahls tagit in färsen – totalt finns produkten nu i nära 2 800 butiker i Sverige. Man har även precis lanserat i Tyskland och därefter väntar Polen som nästa exportmarknad.

Ytterligare lanseringar inkluderar:

  • Naturdiet (Midsona) – Low sugar meal bars
  • Vitamin Well – Vitamin Well+ 003 Forest Rush (sockerfri variant)
  • Felix (Orkla Foods) – Grönkål- och fetaostpaj (riktad mot restaurang och storhushåll)
  • Lönneberga (Atria) – Bra start kycklingpålägg i tre olika smaker (mildrökt, apelsin och honungsgriljerad samt örtkryddad)
  • Eriks såser (Kavli) tillsammans med Västerbottensost (Norrmejerier) – Ett samarbete företagen emellan som resulterat i en färdig, kyld sås baserad på den klassiska osten.
Produktnytt Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109