23948sdkhjf

Livsmedelsföretagen: Ekotrenden mattas av

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Ekologiska kategorin kommer fortsatt växa – men i lägre takt än tidigare, siar branschorganisationen i sin senaste rapport.

Svenska livsmedelsproducenter ser en lägre ökning för ekologiskt än tidigare, visar en enkät anordnad av Livsmedelsföretagen. När man frågar producenterna uppger 37 procent respektive 10 procent att sortimentet ökat respektive ökat mycket under det senaste året.

Samtidigt uppger 17 procent svaret "oförändrat", 35 procent ser att sortimentet minskat medan 1 procent av de tillfrågade ser att det minskat mycket. Enligt Livsmedelsföretagen, som redan i förra året uppmärksammade en avtagande ekotrend, är det en "dramatisk scenförändring" sett till hur det skiftat under en kort tid.

Tror på fortsatt tillväxt
Svaren kommer efter flera år av hög tillväxt, som gjort att kategorin nått en leveransandel om 10 procent.

− Ekologiskt har haft en lång serie år av tillväxt och det är inte konstigt att trenden nu planar ut något. Utbudsbrist på ekoråvara och ett svalnande konsumentintresse för det ekologiska är två rimliga förklaringar till utvecklingen. Framöver växer nog ekosortimentet mer i linje med det ”konventionella” utbudet, säger Carl Eckerdal, chefekonom hos branschorganisationen Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

En majoritet räknar med att ekologiska kategorin fortsätter att växa (57 procent), men bara 2 procent av de tillfrågade tror på en kraftig tillväxt. Samtidigt tror 40 procent på en oförändrad utveckling, vilket gör att Livsmedelsföretagens chefekonom beräknar att det i det korta loppet blir svårt för eko att plocka fler marknadsandelar.

Alternativa kanaler
En annan punkt som synliggjordes i enkäten var betydelsen av försäljningskanaler utanför dagligvaruhandeln. I dagsläget står de för en marknadsandel om cirka 58 procent, men andra kanaler har börjat plocka upp farten.

Läs också: Hon är ny chef på Livsmedelsföretagen

Sammanlagt 71 procent av de tillfrågade medlemsföretagen uppger att andra försäljningskanaler ökat mycket (3 procentenheter) eller en del (68 procentenheter). Dessutom tror sammanlagt 91 procent att alternativa kanaler kommer att fortsätta öka i betydelse, varav 20 procentenheter tror på en starkt ökad betydelse.

− Det är klart positivt för hela den svenska livsmedelsekonomin att vi får fler ”alternativa” inköpskanaler. Det sporrar både producenter och de större dagligvarujättarna att vässa sina erbjudanden och utbud. För producenterna minskar självklart sårbarheten om beroendet av ett fåtal kunder gradvis minskar, säger Carl Eckerdal.

Läs också: Sverige får undantag i EU:s nya ekoregler

I dagsläget beräknas 16 procentenheter av de resterande 42 procent som inte säljs till dagligvaruhandeln gå på export, medan övrig försäljning fördelas på B2B (13 procent), Out of home (9 procent) samt offentlig sektor (4 procent).

Se hela rapporten här.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så mycket måste matpriserna höjas för att täcka upp sommarens torka

Chefsekonomen: "Dock en snittsiffra"

Här är Nobelmenyn

På måndagskvällen var det så dags för Nobelbankett och bakad rotselleri fick spela huvudrollen.

Löfbergs nominerat till hållbarhetspris

Vinnaren utses 31 januari 2019.

Svenska matjordar blir allt bördigare

Ökad odling av gräs till betande djur som leder till ökad mullhalt.

Priserna fortsätter att dala

Orkla säljer Mrs Cheng’s till Continental Foods

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

De har hälsa och miljö i fokus

De är nominerade i kategorin Årets Hjärta i Fast Food Awards.

Nytt samarbete stärker Löfbergs i Finland

Rosteriet knyter band med te-huset Nordqvist.

Nya matkoncept till Täby centrum

Anrik lanthandel lägger ner

Två toppar årets julöl

Test av årets julöl och andra juldrycker – två öl i topp bland många fina brygder.

Fortsatt höga konkurstal inom hotell- och restaurangbranschen

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Jäst gör fiskfoderolja av halm

Matsmart och Blossa räddar 24 000 flaskor glögg

"Att slänga den fantastiska drycken var aldrig ett alternativ för oss"

Willys introducerar ”Bröl”

Gammalt bröd blir mörk julöl. ”Mycket populär”.

SIA Glass byter vd

Rolf Frid lämnar över till Stefan Carlsson.

Valio utbildar sina bönder i kolbindande jordbruk

Målet är en koldioxidneutral mjölkproduktion.

Näringsrik mat ger hälsoeffekter

Enligt en ny rapport i Science är fördelningen mellan fett och kolhydrater oviktig ur hälsosynpunkt. Man bör istället fokusera på näringsrika livsmedel.

Coop återkallar charkprodukter

Här är hela listan.

Fortsatt mindre kött och matfågel på tallriken, men mer svenskt

Jordbruksverket har undersökt svenskarnas köttvanor.

Estrella stöttar Musikhjälpen med snacksauktion

Få chansen att besöka chipsfabriken.

Nu öppnar Ölands första nätmathandel

Han är ny vd på Sales Support

Kavlis medarbetare delar ut miljonbelopp till välgörenhet

Matsmart retirerar från Norge

Delicato byter säljbolag

Matleveranstjänst till Malmö

Saffran hamnar på kryddhyllan

Han är ny hos Altia

Läppja på GW

Student öppnar obemannad butik

Han bjöd snattarna på lunch - då minskade stölderna

Här är årets bästa matböcker

Orkla lägger bud på Kotipizza

Svenska Lantchips tillverkar världens miljösnällaste chips

Se alla Företagens egna nyheter

Eurolådor

Konfigurerbara säkerhetsreläer - nu även med simulering offline

Synglas från Mirit Glas till process industrin

Ytterligare en ny Servicetekniker till Lagaforsteamet

Nytt fryslager åt GB-Grossisten

Kombinera fritt med nästa generations modulära drivsystem

Naturliga köldmedel i kylanläggningar ställer krav på säkra fläktar

IMA DAIRY & FOOD Erca är förhandlad av Bull Salicath ApS

Trevlig helg

Energieffektiva fläktar för kylkabinett på stormarknader

EC-fläktar som styrs via MODBUS kan på sikt bli självlärande med hjälp av Artificiell Intelligens

ebm-papst tar GreenTech till en ny nivå och lanserar GreenIntelligence

Mirit Glas har ett av det största och mest välsorterade utbud av glasrör och glasstavar

Bull Salicath ApS

Julkalender SSI Schäfer

SSI Schäfer Julkalender 2018

Motordrivna membranpumpar för livsmedelsindustrin

Naturliga "clean label" färger och extrakt för drycker

Carlsson & Möller AB

Universal koppling till IO-Link

Enkel och praktisk IO-Linklösning

Spara energi för en halv miljon kronor per år

Frystorkad avokadopulver - lätt, hälsosamt och minimalt svinn

Biggans såser fylls med komplett fyllningslinje från Christian Berner

Program för fläktval och beräkningsfunktion underlättar för både OEM-företa...

Sänd till en kollega

0.742