23948sdkhjf

Livsmedelsföretagen: Ekotrenden mattas av

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Ekologiska kategorin kommer fortsatt växa – men i lägre takt än tidigare, siar branschorganisationen i sin senaste rapport.

Svenska livsmedelsproducenter ser en lägre ökning för ekologiskt än tidigare, visar en enkät anordnad av Livsmedelsföretagen. När man frågar producenterna uppger 37 procent respektive 10 procent att sortimentet ökat respektive ökat mycket under det senaste året.

Samtidigt uppger 17 procent svaret "oförändrat", 35 procent ser att sortimentet minskat medan 1 procent av de tillfrågade ser att det minskat mycket. Enligt Livsmedelsföretagen, som redan i förra året uppmärksammade en avtagande ekotrend, är det en "dramatisk scenförändring" sett till hur det skiftat under en kort tid.

Tror på fortsatt tillväxt
Svaren kommer efter flera år av hög tillväxt, som gjort att kategorin nått en leveransandel om 10 procent.

− Ekologiskt har haft en lång serie år av tillväxt och det är inte konstigt att trenden nu planar ut något. Utbudsbrist på ekoråvara och ett svalnande konsumentintresse för det ekologiska är två rimliga förklaringar till utvecklingen. Framöver växer nog ekosortimentet mer i linje med det ”konventionella” utbudet, säger Carl Eckerdal, chefekonom hos branschorganisationen Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

En majoritet räknar med att ekologiska kategorin fortsätter att växa (57 procent), men bara 2 procent av de tillfrågade tror på en kraftig tillväxt. Samtidigt tror 40 procent på en oförändrad utveckling, vilket gör att Livsmedelsföretagens chefekonom beräknar att det i det korta loppet blir svårt för eko att plocka fler marknadsandelar.

Alternativa kanaler
En annan punkt som synliggjordes i enkäten var betydelsen av försäljningskanaler utanför dagligvaruhandeln. I dagsläget står de för en marknadsandel om cirka 58 procent, men andra kanaler har börjat plocka upp farten.

Läs också: Ekologiskt fortsätter att sakta in

Sammanlagt 71 procent av de tillfrågade medlemsföretagen uppger att andra försäljningskanaler ökat mycket (3 procentenheter) eller en del (68 procentenheter). Dessutom tror sammanlagt 91 procent att alternativa kanaler kommer att fortsätta öka i betydelse, varav 20 procentenheter tror på en starkt ökad betydelse.

− Det är klart positivt för hela den svenska livsmedelsekonomin att vi får fler ”alternativa” inköpskanaler. Det sporrar både producenter och de större dagligvarujättarna att vässa sina erbjudanden och utbud. För producenterna minskar självklart sårbarheten om beroendet av ett fåtal kunder gradvis minskar, säger Carl Eckerdal.

Läs också: Livsmedelsföretagens förslag för att rädda företagen

I dagsläget beräknas 16 procentenheter av de resterande 42 procent som inte säljs till dagligvaruhandeln gå på export, medan övrig försäljning fördelas på B2B (13 procent), Out of home (9 procent) samt offentlig sektor (4 procent).

Se hela rapporten här.
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Curt Bergfors donerar miljoner till instiftande av ny professur

Altia stöttar krogbransch i kris med utbildningsstipendier

Från Sverige-märkning sänker licensavgiften

Paolos går in i frysdisken

Paulig skänker skyddsutrustning till vården

Tex mex-kedjan Panamigas i konkurs

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Signum återuppstår - på burk

Livsmedelsföretagens förslag för att rädda företagen

"Coronakrisen är en ekonomisk malström".

Vodka tillverkad av koldioxid prisas

Kartongflaskan nu på macken

På nytt jobb
Lantmännen-chef ny styrelseordförande för Svebio

Coops jättelager läggs på is

1

Lantmännens vodka får inte kallas svensk

Här hamnar Kirunas nya Systembolag

Nya i Svenska Retursystems styrelse

Carlsberg drar tillbaka helårsprognos

På nytt jobb
Ny vd på Dava Foods

Stor efterfrågan på ägg och knäckebröd

Salladsbarer utmanas av krisen

Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

Exporten av färsk norsk lax till Sverige ökade med 53 procent förra veckan.

Loka, Lantmännen och Änglamark i hållbarhetstoppen

Största varselmånaden i historien

Trendbrottet: Nu minskar emv-andelen

Ny tjänst för hemkörd mat gör succé

Bergendahls lägger ner lager – 12 varslas om uppsägning

Kale United drog in 3,8 miljoner rekordsnabbt via crowdfunding

1

Brist på svensk färs i butikerna

På nytt jobb
Ny vd på Aqua Nobel

Styrelsemedlem lämnar Veg of Lund

Fortsatt oro bland producenterna

Här är de samhällsviktiga yrkeskategorierna

Bayn säkrar miljoner från Vinnova

Personal flyttar tillfälligt mellan företagen

Grönsaksodlare drabbas av corona

Förpackningsföretag ställer om på grund av virusepedemin

Pändy har säkrat tre internationella distributionsavtal

Se alla Företagens egna nyheter

Rening av gaser med vakuumteknik från Busch Vacuum Solutions

​Hydroscand lanserar unik virkestorkcylinder

Kompetensutveckling på distans!

Snabbleverans av dit glas från Mirit Glas

PRO-CONSULT säkerställer ett pyntat påskbord

Andra sätt att göra affärer på...

Biofiltrering med Busch TYR Blåsmaskin

Södersjukhuset får 200 ansiktsmasker av Ingersoll Rand

Ny hygienisk excenterskruvpump från NOV

Lasersvetsning av plast

KIPP SCANDINAVIA AB säkerställer sin leveransförmåga

Perfekt packad skinka med vakuum från Busch

Produktsäkerhet och kontroll

Hur tryckfall påverkar er tryckluft - Informationsbroschyr

KIPP Scandinavia AB

PRO-CONSULT hjälper sjukhus att bli av med sitt avfall.

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

Fiskodling med vakuum från Busch Vacuum Solutions

151 MP Area Scan camera

Magneter köper ni hos Larko Magnet A/S

Se över ert reservdelslager

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Träffa AxFlow digitalt!

Kapacitiva smarta nivåsensorer - nu också med IO-Link!

PRO-CONSULT går över gränser för att hålla produktionen igån

Sänd till en kollega

0.171