23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Unilever visar kraftig vinstökning

Men giganten ser orostecken i Sydamerika.

Unilever visade starka siffror i sin årsredovisning för 2018. Koncernen ökade vinsten med hela 51 procent med en nettovinst på 9,8 miljarder euro (11,21 miljarder) att jämföra med 6,5 miljarder 2017.

– Det har varit en bra tillväxt då det handlar om två tredjedelars vinst i volymökning, och en tredjedel prisbaserad ökning vilket visar på att allt fler köper våra märken över hela världen, säger Alan Jope, vd för Unilever til CNBC.

Störst ökning såg Unilever i Asien och den kategori som ökade mest var skönhet och personvård. Sämst gick det i Sydamerika där omsättning ökade med 7 miljarder i jämförelse med 8,1 miljarder året innan. Det är även här Unilever ser potentiella problem då de ser regionen som potentiellt volatil. Andra orosmoln uppges även vara valutaförändringar och ökade konsumtionspriser.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.111