23948sdkhjf

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

De prishöjningar på lösviktsgodis i Sverige som Cloetta har genomfört i år har medfört ett överraskande litet volymtapp för bolaget. Det sa snacks- och konfektyrbolagets vd Henri de Sauvage-Nolting vid telefonkonferensen kring delårsrapporten för det andra kvartalet.

Läs också: Han lämnar Cloetta

– Vi har tappat några kunder eller kundgrupper, men mycket mindre än vad jag räknade med när vi började så det är mycket positivt, sa Cloetta-chefen.

Han tillade dock att det är svårt att bedöma den totala negativa volymeffekten av prishöjningarna i det här skedet eftersom vissa företagskunder som accepterade prishöjningarna kan ha börjat titta efter alternativa leverantörer.

– Men hittills har det inte haft någon stor volymeffekt i Sverige.

I mars gick Cloetta ut med prishöjningar inom lösgodis i Sverige. Prishöjningarna har slutförts för en del av kontrakten medan en del återstår inför andra halvåret. Bland annat har högre sockerpriser medfört ett behov av prishöjningar.

Läs också: Konsumenter rasar över Cloettas äggbyte

Cloetta har under en tid arbetat med att vända den förlustbringande verksamheten inom lösgodis i Sverige. Det är dock mycket annat än prishöjningar som ska driva lönsamhetsvändningen, framhöll Henri de Sauvage-Nolting.

– Vi kan inte använda prishöjningar för att lösa vår egen interna ineffektivitet, betonade han.

Det är fortfarande en hård strid att få upp marginalerna inom lösgodis, anser han.

Cloetta har sedan tidigare som ambition att ha vänt den förlustbringande lösviktsaffären i Sverige till i slutet av nästa år.

Läs också: Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

– Lösviktskontrakt med negativ eller låg marginal, motsvarade cirka hälften av volymerna i Sverige, har under kvartalet omförhandlats. Prisökningar har accepterats på de flesta av dessa kontrakt med effekt från och med det andra halvåret 2019. Omförhandlingarna av de övriga kontrakten, motsvarande hälften av volymerna, inklusive några av de största kontrakten, förväntas att avslutas mot slutet av året, skrev Cloetta-chefen i fredagens delårsrapport.

– Dessutom, vilket är lika viktigt, har aktiviteter för minskade kostnader för lager och distribution, höjd effektivitet för plock i butik samt harmonisering av sortiment påbörjats men är ännu ej helt implementerade, fortsatte han.

Beträffande lösviktsgodis ökade Cloettas försäljning med 18,1 procent. Försäljningen ökade eller var oförändrad i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Storbritannien.

– Försäljningen var särskilt stark i Sverige och Norge, på grund av påskförsäljningen, konstaterade Cloetta-chefen.

Under första halvåret 2019 ökade lösviktsförsäljningen med mer beskedliga 1,6 procent.

Att Cloettas justerade rörelseresultat förbättrades i kvartalet beror enligt Henri de Sauvage-Nolting främst på tillväxten av förpackade varumärken och kostnadseffektivitet.

Mer om: Cloetta
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Arla vill satsa på växter

Lidl varnar för Brexit

Avfallspåsar för frukt sprider sig

På nytt jobb
Finska fiskföretaget fixar svensk försäljningschef

Enkla åtgärder minskar take away-skräp

Fikaföretag i samarbete med godistillverkare

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Efter 113 år - nu lägger charkuteriet ner

Brittiskt väder påverkade Kopparbergs

1

Norsk slang ska förenkla mjölktransporterna

Högt pris på bär

Alger drog ner resultatet för Lerøy

Starka siffror för Scandi Standard

Året efter torkan – så blir spannmålsskörden

Var tionde öl är alkoholfri

Svenskt receptbolag i samarbete med Walmart

It-bolaget ska samordna recept tillsammans med Buzzfeed.

Avancerad teknik bakom räfflad burkdesign

Odlarna får bita i det sura äpplet

Årstiderna till fem nya städer

Nu är Icas bacon helsvensk

Dagligvaruhandeln satsar på halloumialternativ

Så dyr blev Ed Sheeranketchupen

Pappersbaserade förpackningar för färskvaror ökar

1

Vanligt insektsmedel kan fasas ut

Spendrups och Pågen bland finalisterna i Dagligvarugalan

Fazers finska köp är klart

Carlsberg backar i Europa – kliver fram i Asien

Anrikt konditori i konkurs

Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

Fodi vill expandera - tar in miljoner

Minskad försäljning för convenience

Debatt
Frigolit ska återvinnas, inte förbjudas

Dalarna vill se landbaserad fiskodling

"Halloumiskam" påverkade försäljningen

Förlust för Simris Alg

Här är Ed Sheeran-ketchupen

Nu kommer panten på brödpåsen

Se alla Företagens egna nyheter

ebm-papst utökar OEM-avdelningen med en ny försäljningsingenjör i Stockholm

Hur du väljer de bästa belysningsteknikerna för din maskinvision!

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Flexible positioning drives and actuators

Säker åtkomst till pallkanaler i rullställ

Mirit Glas tilbydar afirglas, som är nästan lika hårt som diamant

Träffa oss på EURO EXPO i Värnamo

KIPP presenterar stödelement, positioneringselement och fästelement

ebm-papst visar energieffektiva lösningar för fastighetsventilation på Fastighetsmässan i Göteborg

EuroExpo industrimässa i Värnamo

Spåra, identifiera, blippa - klart!

Hur revolutionerar IO-Link den totala utrustningens effektivitet?

Värmerutor från Mirit Glas

Ta en genväg med nya online Design Studio

Hur snabbt kan ni ändra format i er tillverkningsprocess?

Förberedd för industri 4.0: Ny lamellvakuumpump med tryckreglering

Nivåavkänning och meddelanden till logistikpartner!

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

RS Components lanserar lättanvända oscilloskop från Tektronix för felsökning och analys

Balluff har tilldelats en utmärkelse!

RS Components lanserar labbaggregat med automatisk anpassning av strömstyrk...

RS Components får utmärkelse av TDK-Lambda

Alfa Laval Think Top V50 och V70

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Svenskt musteri tredubblar lagerkapaciteten med automatisk lösning

Sänd till en kollega

0.168