23948sdkhjf

Cloetta: Inget stort volymtapp trots prishöjningar

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

De prishöjningar på lösviktsgodis i Sverige som Cloetta har genomfört i år har medfört ett överraskande litet volymtapp för bolaget. Det sa snacks- och konfektyrbolagets vd Henri de Sauvage-Nolting vid telefonkonferensen kring delårsrapporten för det andra kvartalet.

Läs också: Hon går från Oriflame till Cloetta

– Vi har tappat några kunder eller kundgrupper, men mycket mindre än vad jag räknade med när vi började så det är mycket positivt, sa Cloetta-chefen.

Han tillade dock att det är svårt att bedöma den totala negativa volymeffekten av prishöjningarna i det här skedet eftersom vissa företagskunder som accepterade prishöjningarna kan ha börjat titta efter alternativa leverantörer.

– Men hittills har det inte haft någon stor volymeffekt i Sverige.

I mars gick Cloetta ut med prishöjningar inom lösgodis i Sverige. Prishöjningarna har slutförts för en del av kontrakten medan en del återstår inför andra halvåret. Bland annat har högre sockerpriser medfört ett behov av prishöjningar.

Läs också: Cloetta fortsätter växa organiskt

Cloetta har under en tid arbetat med att vända den förlustbringande verksamheten inom lösgodis i Sverige. Det är dock mycket annat än prishöjningar som ska driva lönsamhetsvändningen, framhöll Henri de Sauvage-Nolting.

– Vi kan inte använda prishöjningar för att lösa vår egen interna ineffektivitet, betonade han.

Det är fortfarande en hård strid att få upp marginalerna inom lösgodis, anser han.

Cloetta har sedan tidigare som ambition att ha vänt den förlustbringande lösviktsaffären i Sverige till i slutet av nästa år.

Läs också: Cloetta är bäst i dagligvaruhandeln

– Lösviktskontrakt med negativ eller låg marginal, motsvarade cirka hälften av volymerna i Sverige, har under kvartalet omförhandlats. Prisökningar har accepterats på de flesta av dessa kontrakt med effekt från och med det andra halvåret 2019. Omförhandlingarna av de övriga kontrakten, motsvarande hälften av volymerna, inklusive några av de största kontrakten, förväntas att avslutas mot slutet av året, skrev Cloetta-chefen i fredagens delårsrapport.

– Dessutom, vilket är lika viktigt, har aktiviteter för minskade kostnader för lager och distribution, höjd effektivitet för plock i butik samt harmonisering av sortiment påbörjats men är ännu ej helt implementerade, fortsatte han.

Beträffande lösviktsgodis ökade Cloettas försäljning med 18,1 procent. Försäljningen ökade eller var oförändrad i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Storbritannien.

– Försäljningen var särskilt stark i Sverige och Norge, på grund av påskförsäljningen, konstaterade Cloetta-chefen.

Under första halvåret 2019 ökade lösviktsförsäljningen med mer beskedliga 1,6 procent.

Att Cloettas justerade rörelseresultat förbättrades i kvartalet beror enligt Henri de Sauvage-Nolting främst på tillväxten av förpackade varumärken och kostnadseffektivitet.

Mer om: Cloetta
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Storproducent av alkoholfria viner byter namn

På nytt jobb
Han är ny på Paulig

Växtbaserat papper för feta livsmedel

Rekordhög skörd av höstvete

Nu ska bryggeriet expandera

Nytt initiativ för etisk handel

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Lönnebergas måltidssatsning fortsätter

Kycklingsnacks till Ica och färdiggrillad kyckling till Coop och Axfood.

Spendrups tar ett steg till för återvunnet

Han blir vd för Linas Matkasse

Convenience växer i betydelse

Enormt tryck när kallpastörisering återvänder till Sverige

På nytt jobb
Bayn stärker utvecklingsavdelningen

McDonald's har slut på halloumi

Exklusiv fjällrödingrom – bara hos Frantzén

Nu kommer Starbucks – till butikshyllorna

Simris Alg: Finanschefen lämnar

1

Axfood lanserar nytt eget varumärke

Potatisen har svängt tillbaka

Utvecklar chipspåse utan plastfilm

Quorns vd lämnar efter tio år

Här är branschens tio största kooperativa företag

Norrmejeriers vd om nya ”Ica-mejeriet”: 1 000 kvadratmeter

Beräknas uppgå till halva halloumikonsumtionen inom tre år.

Grönsakshallen Sorunda tar bort plasten

Nya regler, canabinoider och matfusk

Julskinkan krymper

Stadsodlarna når nya höjder – med SAS

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Livsmedelsindustrin är sist på digitaliseringsbollen

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

De gör proteinpulver – av syrsor

Ledamot lämnar Simris Alg

På nytt jobb
Svegro rekryterar chef från Arla - igen

Produktnytt
Ny låda för matleveranser direkt till dörren

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Först med veganska revbensspjäll

Mejerijätten ska bli klimatneutral 2035

Se alla Företagens egna nyheter

God Jul och Gott nytt år!

Snart är den här – vår nya multisensor!

Tryckluftsdrivna membranpumpar i hygieniskt utförande

God (h)jul önskar vännerna på Balluff!

Tillförlitligt resultat med positions- och trycksensorer!

Hög driftsäkerhet vid vakuumgenering inom plastindustrin

Mirit Glas tilbyr Skräddarsydda glasvaror

Vi på Balluff värnar om miljön – för framtidens skull!

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Fatpump i hygieniskt utförande

Hur minskar du driftstopp hos er?

TESAB-anslutna ABAK i Sundsvall breddar sitt utbud

Stora kostnadsbesparingar efter uppgradering av kondensorer

Balluff ger dig maximal energi!

Recept på framgång: Optimal förpackning till Optimel-sallad

Ingersoll Rand - Rikstäckande tryckluftservice

En ny generation av axialfläktar med ännu högre prestanda

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Easy Tool-ID 2.0 - enklare kan det inte bli!

Hydroscand delar ut årets stipendium till elev i Sydafrika

Black Friday-priser på ALbee den 25 november - 2 December

En ny generation axialfläktar med optimerade egenskaper

Komplettera ert Lagafors rengöringssystem med slangupprullar

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Sänd till en kollega

0.154