23948sdkhjf

Svenskt receptbolag i samarbete med Walmart

It-bolaget ska samordna recept tillsammans med Buzzfeed.

Det svenska företaget Gastrofy har tidigare haft samarbete med Coop, Ica och Orkla men inleder nu även sitt första utomnordiska samarbete med Walmart och Buzzfeed.

Läs också: Lantmännens Gogreen lanserar mathandel

Samarbetet, som utförs av Gastrofys egna bolag Northfork liknar företagets tidigare samarbeten där recept som presenteras i Buzzfeeds kanaler analyseras och sammanställs varpå ingredienser kan inhandlas på Walmart, allt genom appen som går under namnet Tasty.

– Walmart och Buzzfeed har haft ett samarbete i ungefär två års tid nu och de har tidigare försökt att kombinera recept med försäljning men inte riktigt lyckats. Så de började se sig om och de fick då upp ögonen för våra lösningar, säger Erik Wallin, CMO och medgrundare av Gastrofy och Northfork till Food Supply.

– I Sverige och Danmark är dagligvaruaktörerna väldigt bra på att hantera och skriva egna recept, men så är det inte i USA. Där är det mycket mer externa sajter som heller inte är särskilt användarvänliga.

Principen för samarbetet är densamma som för Gastrofys, enligt Erik Wallin är det samma logik, eller "samma hjärna" bakom lösningen som Ica och Orkla använder sig av som nu även driver Walmarts plattform, bara på en mycket större skala.

Nu ska Gastrofy fokusera på den amerikanska lanseringen men enligt Erik Wallin är företaget även intresserade av att expandera vidare till fler länder och han nämner bland annat Storbritannien som en marknad som lockar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.172