23948sdkhjf

Sällsynt stabilt halvår för Arla

Den första halvan av 2019 har visat sig vara ovanligt stabilt på den annars så varierande globala mejerimarknaden för Arla, det framgår av kooperativets senaste rapport. Arla upplevde sin högsta intjäning på tre å, förbättrade lönsamheten och skapade tillväxt för strategiska varumärken både inom den europeiska och den internationella zonen.

Totalt ökade omsättningen med 2 procent till 5,2 miljarder euro. Arlas internationella zon levererade en varumärkestillväxt med 10,2 procent.

Nettoresultatandelen under första halvåret hamnade på 2,3 procent, en ökning från förra halvårets resultatandel på 2,2 procent.

Arlaintjäningen, det värde som skapas per kilo mjölk från ägarna är det högsta på tre år med 36,1 procent att jämföra med 34,7 procent under samma period 2018.

Omsättningen på den svenska marknaden ökade under första halvåret 2019 till 6,973 miljarder kronor (6,795 miljarder kronor motsvarande period år 2018).

– Jag är nöjd med utvecklingen på den svenska marknaden. Vi ser under första halvåret 2019 både en volym- och en omsättningstillväxt där till exempel Arlas laktosfria mjölk hade en tillväxt med 22 procent och Svenskt Smör med 11 procent,säger Patrik Hansson Arlas Sverigechef i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094