23948sdkhjf

Eko-kampanj på bred front i september

Flera organisationer går samman för att lyfta ekologiskt.

Den här månaden lanseras den kanske bredaste kampanjen för ekologiska livsmedel i Sverige någonsin. Kampanjen som går under namnet Eko-september är resultatet av ett samarbete mellan Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, Krav och Sveriges Konsumenter.

Syftet med är att öka kunskapen samt driva försäljningen av ekologiska och Krav-märkta livsmedel. Kampanjen går ut på dels material i sociala medier och butiker men även en rad olika aktiviteter där alltifrån råvaror, lantbrukare och kockar lyfts fram.

– Vår ambition är att göra skördemånaden september till en återkommande ekomånad – och att Eko-september tar fasta på potentialen som finns i det ökande intresset för de mervärden som ekologiskt och Krav-märkt står för som ökad biologisk mångfald, extra god djurvälfärd och liten klimatpåverkan, säger Anita Falkenek, vd på Krav i en kommentar.

Eko-september är ett resultat av regeringens åtgärdsplan som syftar till att öka den ekologiska produktionen och konsumtionen i Sverige.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Carl Eckerdals matpriskritik mot kedjorna – ”Uppvisade ett självskadebeteende”
Urban Deli tar rygg på Axfood – kör hälften vegofärs i köttbullarna
Oatly lanserar Philadelphiautvecklad färskost
Stora framgångar för Sia – alla glassar listade hos Ica
Icabutik plockar bort Marabou – ”Hjälper Putins Ryssland”
Hotellföretaget först med Löfbergs nya förpackningar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109