23948sdkhjf

Vem som äter fisk är en fråga om ålder och inkomst

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Fiskätandet stabiliserar efter tapp men nivåerna är fortsatt låga.

Den svenska sjömatskonsumtionen har minskat under flera år men nu har tappet stannat upp och under 2018 ökade den något med 1 procent till 14,24 kilo per hushåll, det framgår av Sjömat i Sverige 2019, en rapport som ges ut vartannat år av Norges sjömatråd och som baseras på dels kvantitativa och kvalitativa studier.

Läs också: Axfoods ovanliga fisksatsning

– Det är så klart glädjande att det inte är ett tapp längre men det är fortfarande för låga nivåer. Livsmedelsverket rekommenderar att man ska äta fisk mellan två till tre gånger i veckan, men snittet ligger idag på cirka 1,4 gånger i veckan, säger Sigmund Bjørgo Sverigechef på Norges sjömatråd, som presenterade rapporten på Norges ambassad i Stockholm.

Rapporten visar även att konsumtionen av sjömat varierar kraftigt beroende på ålder och inkomst. Svenskar under 34 äter cirka 7,6 kilo sjömat varje, nästan hälften av genomsnittet medan de som är 65+ äter hela 21,1 kilo. Däremellan ökar konsumtionen med åldern.

Den norska fiskexporten har inte ökat drastiskt i volym de senaste åren men däremot har värdeökningen gjort det. Fisk är även den livsmedelskategori som ökat mest i pris sedan 2015 i jämförelse med till exempel kött.

Att fisk är dyrt återspeglas både i den kvalitativa studien som ingår i rapporten där framförallt lax, som är den helt klart mest populära fisken, anses vara "lyxig" samt i siffrorna för konsumtion baserat på inkomst. Där framgår det att de med en årsinkomst under 200 000 åt i snitt 8,6 kilo sjömat per år och att högre inkomst mer eller mindre sammanfaller med högre konsumtion där konsumtionen i slutet av skalan, de som tjänar mer än 600 000 kronor äter hela 17,5 kilo om året.

Läs också: "Bioteknik" gör kunderna osäkra

Även om den färska fisken ökar mest i försäljning i Sverige är den svenska marknaden fortsatt en "fryst marknad" som dessutom är väldigt säsongsbetonad. Midsommar och jul är fortsatt de absolut viktigaste perioderna, där sker närmare hälften av totalkonsumtionen.

Men i rapporten framkommer det också att kraftigt kampanjarbete med låga priser från de stora kedjorna drev upp försäljningen under hösten 2018, något som i kombination med de annars höga priserna främjade ett "bunkringsbeteende".

– När vi pratade med konsumenter i vår kvalitativa studie visade det sig att en del faktiskt kunde köpa 2-3 hela sidor färsk lax – för att sedan frysa in dem för framtiden, säger Sigmund Bjørgo.

Sjömat i Sverige 2019 är baserad på dels kvalitativa studier men även Consumption of Seafood 2008–2019 Sweden, genomförd av GFK Sverige med konsumtionsdata från 4 000 hushåll samd SCI, Seafood Consumer Insight, genomförd av Kantar Sifo för Norges sjömatråd, 2012–2019 med 8 044 svenska konsumenter respondenter.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lösvikt framtidens trend?

De ska leverera nya processlinjer till Oatly

Laxodlare stäms av amerikanska staten

Förbättrat resultat i Mackmyras tredje kvartal

Höjd prognos för Rootfruit

Hon blir ny vd för Hemköp

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Max byter kaffeleverantör

Efter 113 år – familjeägt rökeri i konkurs

Något billigare mat i oktober

1

Fortsatta brister i livsmedelskontrollen

På nytt jobb
Maersks och Carlsbergs tidigare vd ny ordförande på Unilever

Onlinepizza och Hungrig försvinner – går upp i Foodora

Biodiversitet i fokus på Tetra Pak

USA:s största mjölkproducent ansöker om konkursskydd

Rootfruit säkrar miljonavtal

Mat.se först i världen med unik klimatmärkning

Heineken ratar plasten

Så hamnade matavfallet i fokus

Förpackningen står för största klimatpåverkan

På nytt jobb
Han ska digitalisera Krav

Efter 20 år i Sverige – Bodystore till Norge

Världens bästa matbutik finns i Finland – se bilderna

Edward Bloms korv: ”Vild och vågad”

Storpack för ägg helt utan plast

Livsmedelsföretagen vill se miljoner till forskning

Norsk skatt kan få laxpriset att skjuta i höjden

Nu kommer Coca-Colas hallon

Sjöstrand Coffee ökade intäkterna

Nu ska europeiska varumärken skyddas i Kina

Undersökning: Matavfallspåsar i fruktavdelningen en succé

Miljoner utlyses för att utveckla svensk matkultur

Oatly tar in miljoner i – främst från bryggeri

De ska skapa direktkanal mellan jordbrukare och konsument

Impossible Foods ska sälja "fläsk" till Kina

Så hållbara är branschens börsbolag

HK Scan ska bredda utbudet

Se alla Företagens egna nyheter

Har du koll på din produktion?

Fatpump i hygieniskt utförande

Utveckla ert ledningssystem - Webbinarium 6 december

Spårbarhet uppnås med RFID-teknik!

Så bidrar Superfos till den cirkulära ekonomin

Lenze erbjuder Plug & Produce

Optisk filtrering, vad är det som krävs?

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Floatglas – Materialet som används överallt

Hydroscands nya slangpress underlättar arbetet i fält

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

KIPP ställer ut på Elmia Subcontractor 12-15/11

Dolphin vätskeringvakuumpumpar

Adsorptionstork för livsmedel- samt läkemedelsindustrin

Hydoscands SlangExpress växer i Göteborg

Allen-Bradleys 7 nya säkra I/O moduler förenklar integrering

Lasersvetsning av plast

Industrimässa i Arena Arctica

Ny koncernchef i Hydroscand Group

Lagafors representeras på Cibus Tec i Italien

Kipp pratar om LONG-LOK

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Blyglas för industriell och medicinsk användning

Ny kakförpackning som blivit återvinningsbar

Effektiv vakuumförsörjning för tillverkning av husbilar

Sänd till en kollega

0.178