23948sdkhjf

Vem som äter fisk är en fråga om ålder och inkomst

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Fiskätandet stabiliserar efter tapp men nivåerna är fortsatt låga.

Den svenska sjömatskonsumtionen har minskat under flera år men nu har tappet stannat upp och under 2018 ökade den något med 1 procent till 14,24 kilo per hushåll, det framgår av Sjömat i Sverige 2019, en rapport som ges ut vartannat år av Norges sjömatråd och som baseras på dels kvantitativa och kvalitativa studier.

Läs också: Explosion i både fryst och färsk fisk: ”Det här såg jag verkligen inte komma”

– Det är så klart glädjande att det inte är ett tapp längre men det är fortfarande för låga nivåer. Livsmedelsverket rekommenderar att man ska äta fisk mellan två till tre gånger i veckan, men snittet ligger idag på cirka 1,4 gånger i veckan, säger Sigmund Bjørgo Sverigechef på Norges sjömatråd, som presenterade rapporten på Norges ambassad i Stockholm.

Rapporten visar även att konsumtionen av sjömat varierar kraftigt beroende på ålder och inkomst. Svenskar under 34 äter cirka 7,6 kilo sjömat varje, nästan hälften av genomsnittet medan de som är 65+ äter hela 21,1 kilo. Däremellan ökar konsumtionen med åldern.

Den norska fiskexporten har inte ökat drastiskt i volym de senaste åren men däremot har värdeökningen gjort det. Fisk är även den livsmedelskategori som ökat mest i pris sedan 2015 i jämförelse med till exempel kött.

Att fisk är dyrt återspeglas både i den kvalitativa studien som ingår i rapporten där framförallt lax, som är den helt klart mest populära fisken, anses vara "lyxig" samt i siffrorna för konsumtion baserat på inkomst. Där framgår det att de med en årsinkomst under 200 000 åt i snitt 8,6 kilo sjömat per år och att högre inkomst mer eller mindre sammanfaller med högre konsumtion där konsumtionen i slutet av skalan, de som tjänar mer än 600 000 kronor äter hela 17,5 kilo om året.

Läs också: De lanserar frysta fiskköttbullar

Även om den färska fisken ökar mest i försäljning i Sverige är den svenska marknaden fortsatt en "fryst marknad" som dessutom är väldigt säsongsbetonad. Midsommar och jul är fortsatt de absolut viktigaste perioderna, där sker närmare hälften av totalkonsumtionen.

Men i rapporten framkommer det också att kraftigt kampanjarbete med låga priser från de stora kedjorna drev upp försäljningen under hösten 2018, något som i kombination med de annars höga priserna främjade ett "bunkringsbeteende".

– När vi pratade med konsumenter i vår kvalitativa studie visade det sig att en del faktiskt kunde köpa 2-3 hela sidor färsk lax – för att sedan frysa in dem för framtiden, säger Sigmund Bjørgo.

Sjömat i Sverige 2019 är baserad på dels kvalitativa studier men även Consumption of Seafood 2008–2019 Sweden, genomförd av GFK Sverige med konsumtionsdata från 4 000 hushåll samd SCI, Seafood Consumer Insight, genomförd av Kantar Sifo för Norges sjömatråd, 2012–2019 med 8 044 svenska konsumenter respondenter.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Semper slutar med palmolja

Stor framgång för reko-ring

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Ålfiskeförbudet fortsätter

SIA Glass designar för återanvändning

1

Litet kaffeföretag vände under corona – inleder stort avtal med Lidl

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Atrias grillar på finska bibliotek

Även råvaror i Urban Delis nya webbutik

Hon är ny i Svenskmärknings styrelse

Den platta vinflaskan gör entré

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Coca-Cola med egen veganmjölk

HK Scans utbildning gav jobb direkt

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

Ny vd för Trensums Food

Ny vd för Peckas naturodlingar

Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Därför föredrar konsumenten pappersförpackningar

Orkla lanserar lättåtervunnen skål

Pändy ger synergier för Bayn som vill förvärva mer

Gateau öppnar nytt – på nätet

Energidryck tar järnvägen till kunderna

Rootfruit sänker prognosen på grund av corona

Så gör butikerna med Paolos produkter

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Västerbottensost + Max = sant

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet

AI ska minska svinnet i växthuset

Savolax med nya ägare och fördubblat mål

Matsmart hittar nya partners i krisen

Frosten slår hårt mot odlarna

De tar upp kampen efter Gefleortens nedläggning

Anrikt bageri i konkurs

Kraftigt minskad inflation – men priset på mat ökar

Se alla Företagens egna nyheter

SMART; stilla, stabil och sparsam - och oljefri!

Hydroscand investerar i rörbockningsverksamhet

Ökad efterfrågan av mobil slangservice i kristid

Specialanpassad 3-banig Teltek C80 checkvåg

Lasersvetsning av plast

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Ny hygienisk pump från Waukesha Cherry-Burrell

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Underhåll av tryckluftssystemet livsmedelsindustrin

Nytt samarbete med Hitachi

Fatpump i hygieniskt utförande

Färre lyft, fler aromer

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Mobil Lågtrycksenhet – LWP-M II

Praktiska förpackningar till desinficerande våtservetter

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Lenze webinar idag om framtidssäkra automationssystem

Letar du också efter bra möjligheter? Ta en Gemba-promenad!

Video på en 4-banig Checkvåg

Maskinsäkerhet: Gratis online-utställning och konferenser

NYHET: Wilden SafeGuard fjärrövervakning och varningssystem

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

Nyinstallation till Coop i Trollhättan

Mirit Glas är specialister på glasproduktion

Sänd till en kollega

0.219