23948sdkhjf

Matsvinnet ökar – så ska branschen tackla problemet

Matsvinn är ett hett ämne just nu och enligt två nyligen genomförda opinionsundersökningar, av Novus samt IMA Marknadsutveckling, rankar svenska konsumenter minskat matsvinn som viktigaste åtgärd för att minska matens klimatpåverkan. Samtidigt ökar svinnet och varje svensk beräknas stå för nästan 97 kilo matsvinn varje år.

För att hitta lösningar har branschen idag samlats på en workshop på Svenska Miljöinstitutet, en uppföljning på den konferens som nyligen arrangerades av Livsmedelsverket, Jordbruksverket och Naturvårdsverket.

Vinsterna med minskat matsvinn är många, både klimatmässiga och ekonomiska, ändå fortsätter det att öka.

– Dels beror det på att maten är för billig i Sverige, bonden får helt enkelt inte tillräckligt betalt för sina råvaror. I dag står maten för endast 12-13 procent av hushållets inkomst, att maten är så billig gör att den helt enkelt inte värdesätts. Systemet mellan producenter och handel måste förändras och hela livsmedelskedjan ta ett gemensamt ansvar, säger Kjell Ivarsson, livsmedelsexpert på LRF i en kommentar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
De blir först med svenska ekologiska bönor på burk
Stacky’s tar in kapital
Picadeli är på väg tillbaka – med mer digitaliserad salladsbar
FTI avvecklas: Nytt bolag ska möta framtidens krav på producentansvar
Så klarade Skåne-Möllan prisökningarna
Utmanande kvartal för Midsona
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.14