23948sdkhjf

De ska samla in mer plast än de säljer

Unilever ställer om till plastfritt.

Unilever har satt som mål att samla in och återvinna mer plast än vad de säljer. Tidigare har Unilever än förbundit sig att minska sin plastanvändning i absoluta tal för samtliga av sina varumärken. Det innebär att samtliga plastförpackningar är återanvändbara, återvinningsbara och att minst 25 procent består av återvunnen plast fram till år 2025.

Just nu genomförs ett hållbarhetsinitiativ inom Dove, ett av Unilevers största varumärken, som ställer om till 100 procent förnyelsebara förpackningar.

– Vi ställer nu om vår produktion till 100 procent förnyelsebara material inom varumärket Dove’s samtliga produktsegment. Genom innovativa förpackningsmaterial och återvunnen plast tar vi ledarrollen i miljöarbetet och reducerar behovet av ny plast med mer än 20 500 ton per år. Det är en milstolpe i vår omställning för en hållbar påverkan på vår planet, säger Stefan Lagerqvist, Nordic Director Home, Beauty and Personal Care, Unilever.

Unilever kommer även genom investeringar och partnerskap som förbättrar avfallshantering och infrastruktur, samla in och återanvända 600 000 ton plast årligen fram till 2025.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094