Orkla nöjda med resultatet
Den norska koncernen Orklas rörelseresultat ökade i det tredje kvartalet me 7 procent och hamnade på 1 444 miljoner norska kronor. Rörelseintäkterna under samma period ökade också med 7 procent till 10 880 miljoner norska kronor.
Märkesvaruverksamheten såg en organisk tillväxt på 1,5 procent och en tillväxt på 6,2 på i rörelseresultatet.
– Orklas märkesvaruverksamhet har haft ett tillfredsställande kvartal med tillväxt i både topp- och bottom line. Alla våra fyra verksamhetsområden levererade organiskt tillväxt under kvartalet. Det är är positivt att vi efter ett relativt stark tredje kvartal i fjol fortsätter att klara av att leverera resultatstillväxt, dock med variationer mellan företagen. Tre av fyra verksamhetsområden hade resultatsframgång, säger Orklas koncernchef Jaan Ivar Semlitsch i en kommentar.
Orkla har satt som mål att framöver stärka organisationen och definiera klara mål för koncernens olika funktioner samt minska de årliga kostnaderna för Orklas huvudkontor med 150-200 miljoner norska kronor.
Under kvartalet köpte Orkla bland annat upp andelar i isländska godisbolaget Nói Siríus samt den nederländska ingredienstillverkaren Vamo.