23948sdkhjf

Cloetta fortsätter växa organiskt

Snacks- och konfektyrbolaget Cloetta "fortsätter att växa organiskt, drivet av stark tillväxt inom såväl lösviktsgodis som förpackade varumärken med stöd av ökade marknadsinvesteringar", skriver Cloettas vd Henri de Sauvage-Nolting i delårsrapporten för det tredje kvartalet 2019.

Inom förpackade varumärken ökade Cloetta under kvartalet medieinvesteringarna i absoluta tal och fortsatte samtidigt att öka andelen investeringar som syns av konsumenten.

I kvartalet tog Cloetta marknadsandelar inom 3 av 16 kategorier på bolagets huvudmarknader. Under de senaste tolv månaderna tog Cloetta marknadsandelar i
15 av 16 kategorier.

Totalt hade Cloetta en tillväxt på 5,9 procent under det tredje kvartalet, varav 4,3 procentenheter avsåg organisk tillväxt och 1,6 procentenheter utgjordes av valutakursförändringar.

Inom lösviktgodis har Cloetta nu sett tillväxt två kvartal i rad efter en nedgång under 2017-2018 samt i det första kvartalet 2019. Under det tredje kvartalet har Cloetta genomfört prisökning på kontrakt motsvarande hälften av volymerna och omförhandlingar avseende de återstående kontrakten kommer att påbörjas under det fjärde kvartalet.

Vd Henri de Sauvage-Nolting uppger sig vara nöjd med framstegen som görs för
att förbättra den förlustbringande lösviktsgodisaffären.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11