23948sdkhjf

Ny köttguide från WWF – branschen kritisk

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Världsnaturfonden WWF har efter tre år återigen publicerat en ny version av sin köttguide. I guiden rankas olika typer av kött utifrån färgskalan, grönt, gult och rött. I år har fokus även lagts på alternativ till kött och då framförallt ost. Svenska varianter av halloumi och hårdost får grönt medan utländska icke-ekologiska ostar får rött.

Läs också: Helvegetariskt – nej tack!

– Köttkonsumtionen utgör en stor påverkan på hela planeten och därför bör den minska. Men för att vi ska nå dit måste inte minst marknadens aktörer ta ett större ansvar än tidigare. Med vår Köttguide vill vi rikta ljuset mot hur mejerier, restauranger och butiker bör agera för att bidra till en mer hållbar konsumtion av kött och ost, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF i en kommentar.

I guiden granskas produkterna utifrån samma kriterier som i 2016 års Köttguide nämligen klimat, biologisk mångfald, kemiska bekämpningsmedel, djurvälfärd och antibiotika.

Gulmarkerade produkter är bland annat EU-ekologisk ost men även svenskt nötkött och griskött hamnar i mellannivån där konsumenterna uppmanas vara försiktiga.

Men guiden får kritik från branschen. Kött och Charkföretagen förhåller sig mycket kritiska till guiden som de anser enbart titta på länders regelverk men inte de krav som företag i verkligheten ställer på produktionen.

Läs också: De håller sig kvar i hållbarhetstoppen

– Det är förvånande att WWF fortsätter att osynliggöra företagens egnahållbarhetsstärkande åtgärder, vi påpekade det redan 2016 så de har haft tid på sig att ändra det.. Det här gör svårt för konsumenter att göra medvetna val, säger Magnus Därth, vd på Kött och Charkföretagen till Food Supply.

– Syftet med guiden är gott men men metoden är fel, om man inte överger de här kriterierna kommer man missa alla de bra satsningar som företag gör för klimatet.

Enligt Magnus Därth borde guiden istället granska de specifika produktkoncepten.

– Granskningen borde utföras av tredje part och undersöka varumärken i större detalj. Det skulle innebära en större kostnad men det tror jag företagen skulle vara beredda att betala för.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vivino backar – halvvägs

Veg of Lund rullar ut konceptförsäljningsbil

Sveriges Mästerkock blir Lönnebergas ambassadör

Arla nästan klar med växtdryck

Cargill satsar på köttersättning

Bagerierna som säljer flest semlor

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

De är Sveriges grönaste varumärken

Första baren helt klädd i papper

Peckas nyemitterar igen

Samtidigt avgår företagets vd.

Laktosfritt dubblar Arlas brittiska export

Steffo Törnqvist och matkooperativ i samarbete

Miljardaffär i USA efter mejerikonkurs

Norsk lax ökar sitt klimatavtryck

Max grundare instiftar stort livsmedelspris

Marknadsdomstolen stoppar stor grossistaffär

Net Trading Group tappar i styrelsen

Dryckesbranschen gör gemensam sak för klimatet

Postnord säljer dagligvarulogistiken

Arlas vinst ökade marginellt

Systembolaget stämmer danska vinappen Vivino

Nestlé satsar på vegansk tonfisk

Plast på kartong ett minne blott?

Ökad nötslakt och minskad mjölkproduktion

Vinpriset sjunker globalt

Första förpackningsfria butiken till Stockholm

17 av 21 olivoljor höll inte måttet

Fiskeriet bygger egen säljkår

Spendrups cementerar förstaplatsen på Systemet – ökade 9,5 procent

Single-malt veteran i nya kläder

Havredrycksbolag först ut i Uppsala

Vinstökning för Atria – uppåt för kyckling och convenience

Absolut vodka-ägare sänker prognos efter coronoviruset

Ciderguru till Sverige – intresset bland odlarna ökar

Ökad förlust för Peckas naturodlingar – nytt växthus belastar resultatet

Fodi i konkurs: ”Kunde inte trolla med knäna längre”

Sjöstrand Coffee startar försäljning till 8 länder via Amazon

Se alla Företagens egna nyheter

Nytt samarbete mellan HMS Networks och Wexoe AB

Protego Gummimagneter från Larko

Mobil CIP enhet från INOXPA.

Vad krävs för framgångsrika automationslösningar?

Du kan snabbt och enkelt se att muttrarna är rätt monterade!

Excenterskruvpump för höga hygienkrav

Microspot-lysdioder för exakta utvärderingar!

ebm-papst deltar med två montrar på mässan Mostra Convegno

Teltek expanderar

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

INOXPA hygieniska centrifugalpumpar.

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Värmeåtervinning av tryckluft genom unika ERU

KIPP Kulspärrbultar inom maskinbyggnad och konstruktion.

Framtidens plastpallsystem ger unika fördelar

ICA Maxi Stormarknad i Västervik byter till CO2

Miljöklassindelning underlättar rätt val av fläkt

ebm-papst EC-fläktar i kompakta högeffektugnar

Vakuumpumpar från Busch till kinesiska sjukhus

En kyllösning som ett steg i FN:s klimatrapport för 2030

BITO får fin utmärkelse för ny transportlåda

Telfa AB - ställer ut på Euro Expo i Uppsala 12-13/2

Ica Supermarket Brunflo får hållbar kyla

Fatpump i hygieniskt utförande

Hjälp med tryckluftsutvärdering - Ingersoll Rand

Sänd till en kollega

0.392