23948sdkhjf

Ny köttguide från WWF – branschen kritisk

Världsnaturfonden WWF har efter tre år återigen publicerat en ny version av sin köttguide. I guiden rankas olika typer av kött utifrån färgskalan, grönt, gult och rött. I år har fokus även lagts på alternativ till kött och då framförallt ost. Svenska varianter av halloumi och hårdost får grönt medan utländska icke-ekologiska ostar får rött.

Läs också: De ska samarbeta med Siljans chark

– Köttkonsumtionen utgör en stor påverkan på hela planeten och därför bör den minska. Men för att vi ska nå dit måste inte minst marknadens aktörer ta ett större ansvar än tidigare. Med vår Köttguide vill vi rikta ljuset mot hur mejerier, restauranger och butiker bör agera för att bidra till en mer hållbar konsumtion av kött och ost, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF i en kommentar.

I guiden granskas produkterna utifrån samma kriterier som i 2016 års Köttguide nämligen klimat, biologisk mångfald, kemiska bekämpningsmedel, djurvälfärd och antibiotika.

Gulmarkerade produkter är bland annat EU-ekologisk ost men även svenskt nötkött och griskött hamnar i mellannivån där konsumenterna uppmanas vara försiktiga.

Men guiden får kritik från branschen. Kött och Charkföretagen förhåller sig mycket kritiska till guiden som de anser enbart titta på länders regelverk men inte de krav som företag i verkligheten ställer på produktionen.

Läs också: Endast svenskt mjöl i påsen är målet för Pågen

– Det är förvånande att WWF fortsätter att osynliggöra företagens egnahållbarhetsstärkande åtgärder, vi påpekade det redan 2016 så de har haft tid på sig att ändra det.. Det här gör svårt för konsumenter att göra medvetna val, säger Magnus Därth, vd på Kött och Charkföretagen till Food Supply.

– Syftet med guiden är gott men men metoden är fel, om man inte överger de här kriterierna kommer man missa alla de bra satsningar som företag gör för klimatet.

Enligt Magnus Därth borde guiden istället granska de specifika produktkoncepten.

– Granskningen borde utföras av tredje part och undersöka varumärken i större detalj. Det skulle innebära en större kostnad men det tror jag företagen skulle vara beredda att betala för.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.156