23948sdkhjf

Heineken ratar plasten

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Heineken tar bort plastringar och krympfilm på sina multipack för burkar. Istället ska man använda kartong. Detta för att reducera användningen av plast. På detta sätt följer man bland andra Carlsbergs exempel.

Det har inte varit gratis at byta från plast till kartong. 22 miljoner brittiska pund, omkring 275 miljoner kronor har Heineken investerat i den nya tekniken för kartong som ska hålla ihop sexpack och flak med ölburkar och liknande förpackningar.

Kartong i sig som material är också dyrare än plast, men den merkostnaden har inte uppskattats, inte heller kostnaden för utrangering av all den utrustning för plastringar och krympfilm som nu antingen måste skrotas eller säljas.

Heineken är som bekant en av världens största öltillverkare och skiftet från plast till kartong som nu är aktuellt gäller än så länge bara de brittiska produktionsanläggningarna. Förändringen för varumärkena Heineken, Foster´s och Kronenbourg 1644 börjar rullas ut från april 2020 och sedan följer övriga som Strongbow, Bulmer´s, Red Stripe och John Smith till slutet av 2021. Genom bytet plastbantar Heineken bort 517 ton plast på årsbasis i Storbritannien.

Storbritannien är den första av Heinekens 190 marknader världen över som genomför förändringen. I Storbritannien producerar Heineken 530 miljoner burkar på alla varumärken av vilka Foster´s står för 150 miljoner och Heineken för 39,5 miljarder burkar.

Cindy Tervoort, chef för marknadsföring på Heineken, säger:

– Det här är vad våra kunder vill ha och förväntar sig av oss. Vi har arbetat och testat denna innovation i tre år.

Förra året tillkännagav Carlsberg sina planer på att ersätta burkringar av plast med återvinningsbart lim. Diageo har börjat fasa ut plast på multipack på sina öl Guinness, Harp, Rockshore och Smithwicks och ersätta med kartong.

I september meddelade Budweiser att de avlägsnar plastringarna på hela sitt burksortiment av UK-producerat öl - som inkluderar de bästsäljande varumärkena Stella Artois, Budweiser och Bud Light - till slutet av 2020.

Enligt Heineken innebär utfasningen av plast att man minskar koldioxidutsläppen vid produktionen av burkar i multipack med en tredjedel.

Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ekolantbrukarna riktar kritik mot handeln

Återvinningsbara krukor för Svegros örter

Ny äggförpackning för Stjärnägg

De vann Lidls hållbarhetspris

Frukt- och gröntgrossister går samman – blir en av landets största

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Livsmedelsindustrin är sist på digitaliseringsbollen

Irritation över Icas halloumisatsning: ”Åker snålskjuts”

Ica och Norrmejeriers nya halloumisatsning väcker irritation bland grossister.

Eldorado firar 50 – öppnar butik

Förpackningsmässor slås ihop under varumärket Empack

Coca-Cola testar förarlösa transporter – ihop med Axfood

Pilot dras igång i Jordbro i början av 2020.

Larm om citrusfrukter – Coop och Axfood agerar

De gör proteinpulver – av syrsor

Tulips bacon Ä-märks

Ledamot lämnar Simris Alg

På nytt jobb
Svegro rekryterar chef från Arla - igen

Produktnytt
Ny låda för matleveranser direkt till dörren

De ska sälja Hans & Gretas glutenfria bröd

Först med veganska revbensspjäll

Löfbergs prisas i Kanada

Mejerijätten ska bli klimatneutral 2035

De lanserar Köttkultur i egna kylar

Nytt ysteri när Ica och Norrmejerier samarbetar: ”Ta upp konkurrensen”

Ica och Norrmejerier ska ge sig på halloumin tillsammans.

De vann ciderupphandling på Systembolaget

Midsona ändrar i koncernledningen

Impossible foods vill dubbla i värde

Spendrups styr om till återvunnet

Det svenska julbordet blir grönare

Kommunerna köper mer ekologiskt

Fortsatt fransk framfart för Picadeli

1

Krönika: ”Sämre livsmedelssortiment med alkohol i butikerna”

God tillväxt – våldet oroar

Orkla ger klimatsmarta menyer till Scandics gäster

Mars blir först med vegansk choklad

FMCG-stipendier i Skåne att söka

Innovation – ett måste för att lyckas med produktlansering

Se alla Företagens egna nyheter

Vad är kopplingen mellan choklad och RFID?

Fatpump i hygieniskt utförande

Hur minskar du driftstopp hos er?

TESAB-anslutna ABAK i Sundsvall breddar sitt utbud

Stora kostnadsbesparingar efter uppgradering av kondensorer

Balluff ger dig maximal energi!

Recept på framgång: Optimal förpackning till Optimel-sallad

Ingersoll Rand - Rikstäckande tryckluftservice

En ny generation av axialfläktar med ännu högre prestanda

Vilken produkt var på vilken arbetsplats och när?

Hygieniska dubbelskruvpumpar för livsmedelsindustrin

Easy Tool-ID 2.0 - enklare kan det inte bli!

Hydroscand delar ut årets stipendium till elev i Sydafrika

Black Friday-priser på ALbee den 25 november - 2 December

En ny generation axialfläktar med optimerade egenskaper

Komplettera ert Lagafors rengöringssystem med slangupprullar

Livsmedel-godkänt glas från Mirit Glas

Ingersoll Rand skruvkompressorer med premium prestanda

En ny motorgeneration med programmerbart gränssnitt

Tack, till alla er som kom och besökte KIPP på Elmia!

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Luleå 2...

Spårbarhet och all information är tillgänglig i realtid!

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Förbättra ditt matarsystem med IO-Link!

Pålitlig och utbytbar detektering av delar med RFID.

Sänd till en kollega

0.145