23948sdkhjf

Lokalproducerat gynnas av coronakrisen

| Av Petronella Uebel/TT | Tipsa redaktionen

Svenska livsmedelsproducenter kan vara en vinnare i spåren av coronavirusets utbredning.

Lokalproducerat har i flera års tid varit den hetaste trenden — och nu förstärks den.

 Min bedömning så här långt är att svensk livsmedelsproduktion är en av få vinnare, säger Carl Eckerdal, chefekonom för Livsmedelsföretagen.

Läs också: Litet kaffeföretag vände under corona – inleder stort avtal med Lidl

 När det finns en osäkerhet i omvärlden och alla på ett eller annat sätt känner oro tror jag att man undermedvetet väljer varor som man känner igen och det som känns tryggt, säger Carl Eckerdal, chefekonom för Livsmedelsföretagen.

Han menar att svenskproducerade matvaror då ligger nära till hands.

 Det är också en starkt underliggande trend som vi såg långt innan corona exploderade globalt och den kommer att förstärkas, säger Carl Eckerdal.

Men han pekar också på att den svenska livsmedelsexporten riskerar att ta stryk när konsumenter runt om i världen agerar på samma sätt.

Läs också: Midsonas starkaste kvartal någonsin

På sikt kan dessutom coronaviruset leda till andra oönskade effekter.

 Om fler länder släcks ner, som Italien exempelvis, kan det påverka den svenska importen av livsmedelsråvaror som kaffe- och kakaobönor som är viktiga för produktionen i Sverige. Då får vi problem på utbudssidan som vi än så länge inte har sett, säger Carl Eckerdal.

Redan innan det nya coronaviruset började spridas hade Livsmedelsföretagen indikationer på att livsmedelsföretagen ser ljust på första halvåret 2020.

 Vi ser inget skäl att ändra den prognosen, tvärtom. När folk ställer in restaurang- och teaterbesök av oro för att bli smittade får de istället tillgodose sin hunger genom att handla i matbutiken. Dessutom får de mer pengar över som de kan lägga på mat, säger Carl Eckerdal.

Läs också: Livsmedelsföretagens förslag för att rädda företagen

Livsmedelsföretagens senaste trendspaning visar att det hetaste just nu är lokalproducerat.

 Det är en trend som bitit sig fast i toppen de senaste fyra till fem åren.

En förklaring till det kan vara den extrema torkan sommaren 2018, som satte strålkastarljuset på den svenska livsmedelskedjan och svenskproducerat. Andra trender är att konsumenterna väljer hälsosamma, hållbara och vegetariska produkter i allt större utsträckning.

 Det innebär att producenterna måste erbjuda fler alternativ, där man minskar andelen socker, salt och fett. Det gör man för att tillgodose behoven hos dem som försöker äta nyttigare och minska sitt klimatavtryck. Men man kan inte se trenderna isolerat, eftersom de går i varandra.

Petronella Uebel/TT

Mer om:Corona
Håll dig uppdaterad med Food Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Siljans Chark överlever med nya ägare

På nytt jobb
Han är ny ordförande i Svensk Egenvård

Nicks drar in 7,3 miljoner dollar i investeringsrunda

Semper slutar med palmolja

Stor framgång för reko-ring

Tummen upp för insjöfisk – men dystert för torsken

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut måndag-torsdag.

Annonsera i nyhetsbrevet
Se det senaste nyhetsbrevet.

Ålfiskeförbudet fortsätter

1

Litet kaffeföretag vände under corona – inleder stort avtal med Lidl

SIA Glass designar för återanvändning

Hon är ny i Svenskmärknings styrelse

Atrias grillar på finska bibliotek

Även råvaror i Urban Delis nya webbutik

På nytt jobb
Ny ordförande för Svenska Köttföretagen

Den platta vinflaskan gör entré

Coca-Cola med egen veganmjölk

HK Scans utbildning gav jobb direkt

Ökad lokal försäljning efter Local Hero-upprop

Ny vd för Trensums Food

Matsmart planerar att kränga Paolos-produkter

Har direktkontakt med ägaren av varumärket.

Därför föredrar konsumenten pappersförpackningar

Ny vd för Peckas naturodlingar

Hon är Norrmejeriers första hållbarhetsdirektör

Pändy ger synergier för Bayn som vill förvärva mer

Orkla lanserar lättåtervunnen skål

Gateau öppnar nytt – på nätet

Rootfruit sänker prognosen på grund av corona

Så gör butikerna med Paolos produkter

Kopparbergs drogs ner av corona – tror på sommaren

Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar

Västerbottensost + Max = sant

AI ska minska svinnet i växthuset

Kafferosteri flyttar till Slakthusområdet

Matsmart hittar nya partners i krisen

Frosten slår hårt mot odlarna

Savolax med nya ägare och fördubblat mål

Anrikt bageri i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Impellerpump med många kombinationsmöjligheter

Hydroscands smidiga tryckluftslang - nu i butik och webbutik

SMART; stilla, stabil och sparsam - och oljefri!

Hydroscand investerar i rörbockningsverksamhet

Ökad efterfrågan av mobil slangservice i kristid

Specialanpassad 3-banig Teltek C80 checkvåg

Lasersvetsning av plast

Lobrotorpump med hög hygienisk standard

Svetsutrustningar för plast med flera olika metoder

Ny hygienisk pump från Waukesha Cherry-Burrell

Lasergivare med IO-Link och omgivningsljusundertryckning.

Underhåll av tryckluftssystemet livsmedelsindustrin

Nytt samarbete med Hitachi

Fatpump i hygieniskt utförande

Färre lyft, fler aromer

Var med på vår virtuella mässa 27-28 maj!

Mobil Lågtrycksenhet – LWP-M II

Praktiska förpackningar till desinficerande våtservetter

Akut produktion av desinfektionsmedel med hjälp av Busch

Lenze webinar idag om framtidssäkra automationssystem

Letar du också efter bra möjligheter? Ta en Gemba-promenad!

Video på en 4-banig Checkvåg

Maskinsäkerhet: Gratis online-utställning och konferenser

NYHET: Wilden SafeGuard fjärrövervakning och varningssystem

Härdat glas - en stark lösning från Mirit Glas

Sänd till en kollega

0.187