23948sdkhjf

Påskmusten slår rekord

Det svenska påskmustdrickande har vuxit stadigt de senaste åren från cirka fyra miljoner liter för femton år sedan till nuvarande cirka 10 miljoner liter årligen.

I år är också första gången Apotekarnes Påskmust, vilka står för ungefär 70 procent av marknaden, har sålt över 8 miljoner liter.

– Nu när påskhelgen är runt hörnet kan vi konstatera att vi inte har en droppe kvar på lagret i Falkenberg och att försäljningen slår nytt rekord, säger Henric Byström Kommunikationschef på Carlsberg Sverige i en kommentar.

Det är framförallt den sockerfria varianten av musten som ökat i volym de senaste åren. År 2019 ökade den totala försäljningen av sockerfri påskmust med 57 procent och i fjol ökade försäljningen av Apotekarnes Påskmust Sockerfri, med 41 procent.  I år beräknas ökningen ligga på 48 procent.

– Allt fler väljer sockerfri påskmust och försäljningen av Apotekarnes sockerfria variant har tredubblats på fem år. Samtidigt tycks detta inte påverka den vanliga påskmusten som också fortsätter att öka i popularitet, säger Henric Byström.

Påskmusten står dock fortsatt i lä i jämförelse med storebror Julmusten som står för ungefär 80 procent av den totala mustkonsumtionen årligen. Vilket till viss del beror på att den konsumenras under en längre period.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125