23948sdkhjf

Bantar bort 21 ton plast i mellanmålsprodukter

Under försommaren minskar andelen plast Arlas mellanmålsprodukter med 21 ton. Detta genom att närmare 7 miljoner engångsskedar tas bort.

Reduceringen av plast sker på Keso Cottage Cheese, Yoggi och Arla Ko Grekisk yoghurt. Materialet i de hundratusentals förpackningar som varje dag lämnar Arlas mejerier utgör en viktig del av Arlas hållbarhetsarbete. Att minska mängden plast är en viktig del av Arlas förpackningsstrategi, menar Christer Lundin, marknadsdirektör på Arla.

– Vi arbetar kontinuerligt med att minska materialmängden och öka andelen förnybara och återvunna material i våra förpackningar. Att kunna banta bort 21 ton plast per årsbasis är otroligt positivt. Tittar vi på hur långt många av våra konsumenter redan kommit på hållbarhetsresan är vi övertygade om att de är redo att börja ha med sig en vanlig sked i väskan, säger Christer Lundin.

Engångsskedarna i Arlas mellanmålsprodukter kommer att fasas ut under försommaren 2021. Samtidigt minskar Arla mängden plast i locket för Keso med ungefär 2 gram. För Keso innebär det en plastreducering på totalt 16 ton plast per år, motsvarande siffra för Yoggioch Arla Ko Grekisk yoghurt ligger på 5 ton. Totalt handlar det om 6,9 miljoner engångsskedar som tas bort.

– Vi arbetar för fullt för att skapa en hållbar framtid med hållbara mejeriprodukter. Vårt mål är att Arla ska nå netto noll klimatavtryck före 2045, som också är Sveriges klimatmål, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla.

Detta är Arla Sveriges hållbarhetsmål för förpackningar:
• 100 procent återvinningsbara förpackningar år 2025
• Ingen jungfrulig plast i förpackningar år 2030

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.086