23948sdkhjf

Kvargen gör comeback när mjölkdrickandet minskar

Mjölkdrickandet minskar för varje år som går, men det betyder inte att mejeriavdelningen går under. Snarare tvärtom.

De senaste 40 åren har svenskarna skurit ner på kraftig på sitt mjölkdrickande. Sedan 1980 har det minskat med hela 59 procent till en nuvarande genomsnittlig konsumtion på 65,8 liter per person, enligt siffror från Jordbruksverket. Men det har inte lett till mindre mejeriavdelningar.

På Ica Kvantum Farsta, som vann pris som Årets mejeriavdelning på Dagligvarugalan 2019, tar mejeriavdelningen en naturlig plats mitt i butiken. Här har man valt att arbeta aktivt med sitt utbud.

– Den klassiska mjölken har tappat lite för varje år som går men vi ser att det är annat som tar plats i stället. Laktosfritt har till exempel bara vuxit och vi har gått över från tre till fyra kylplatser för det nu, säger Marcus Tjernell, butikschef på Ica Kvantum Farsta.

– Vi har sett hur även filförsäljningen minskat. Men vi märker också att när vegotrenden tagit fart och köttkonsumtionen börjat minska så har efterfrågan på mejerivaror som ost och andra proteinrika produkter ökat, säger han.

Ica Kvantum Farsta har under fem års tid arbetat nära sin huvudleverantör Skånemejerier, vilket märks i butiken som valt att satsa på mejeri även ute i gångarna med lockpriser på till exempel grädde.

– Det är ett tätt samarbete som funkat riktigt bra. Sen märker vi att lokala produkter och satsning på prispunkter funkar bra för oss, säger Marcus Tjernell.

Både Marcus Tjernell och Skånemejerier har noterat att en nygammal klassiker åter börjat ta plats på hyllan, nämligen kvargen som under de senaste 12 månaderna ökat i försäljningsvolym med 14,3 procent, enligt siffror från Nielsen IQ.

– Kvargen fick en jätteresa när den först lanserades men sen för ungefär tre år sedan fick den konkurrens från proteinpuddingen. Sen vände det igen och många ser det nu som en bra proteinkälla där man får mycket protein för pengarna och då har det börjat växa ordentligt igen, säger Martina Pettersson, marknadschef på Skånemejerier som står för ungefär 40 procent av den svenska kvargmarknaden.

Enligt Martina Pettersson kan det finnas en coronaeffekt bakom ökningen, då många nu väljer att fokusera mer på sin hälsa än tidigare, men enligt henne är ökningen inte endast en tillfällighet.

–  Det är nog en mer bestående effekt då det har blivit en mer breddad målgrupp. För två år sedan var det mer fokus på träning för de riktigt insatta och idag når vi konsumenter som kanske annars skulle valt en yoghurt. Det beror också till viss del på att kvargen idag är av bättre kvalitet och har fler smaker och är inte lika sträv i strukturen som den en gång var, säger hon.

Liksom Marcus Tjernell har även Martina Pettersson noterat att vegotrenden påverkat ost och mejeri på flera olika sätt.

– Ost i mat har ökat generellt och vi ser att vi har mer mat med ost i som tacos, pizza och burgare och så vidare. Men även köttätandet minskar och då kan ost ta över, säger hon.

Samtidigt ser vi allt fler alternativ till mjölk, som till exempel havredryck, hur påverkar det er som mejeriproducent?

– Vi som mejeriproducenter måste anpassa oss efter vad konsumenterna vill ha och använda mjölken till andra produkter såsom till exempel kvarg. Mjölk är fortsatt en produkt med hög näringstäthet och en bra proteinkälla.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.187