23948sdkhjf

Lidl-toppar blir knäckebrödsleverantörer

Lidls tidigare fastighetsdirektör Thomas Brattlöw tar Lidls nuvarande fastighetschef Jonas Strömvall i hand och tillsammans blir de istället knäckebrödsleverantörer.

När Lidl 2016 satte målet om att innan utgången av 2020 etablera ytterligare omkring 30 butiker och passera milstolpen 200 butiker var det få som trodde på dem.

– Jag ska erkänna att jag tvekade själv, berättade dåvarande fastighetsdirektör Thomas Brattlöw för Fri Köpenskap i november 2020.

Men när dammet lagt sig var det till synes omöjliga uppnått. Högst delaktiga i resan var fastighetsdirektören Thomas Brattlöw och fastighetschefen Jonas Strömvall.

Nu tar de av sig bygghjälmarna och blir knäckebrödsleverantörer istället. Thomas Brattlöw hoppade som Fri Köpenskap tidigare berättat av sin tjänst i februari. Jonas Strömvall kommer att sluta hos Lidl vid årsskiftet.

– Jag råddar det själv i början, konstaterar Thomas Brattlöw i en intervju med Fri Köpenskap.

Företaget som fastighetstopparna blir delägare i heter Fjällbergets Bageri & Delikatesser. Det grundades redan 2010 av Alexander Cartwright som drivit det sedan dess.

Bageriet ligger i Gästrikland och har i dagsläget sju anställda. Alla produkter som tillverkas är helt glutenfria och stora delar av produktportföljen har hög andel protein.

Det är med stor respekt och ödmjukhet som vi åtar oss uppgiften att driva eget företag inom livsmedelsproduktion. Det är extremt mycket att lära sig nu i början men det finns erfarna medarbetare att ta hjälp och stöd av. Det är också självklart väldigt annorlunda mot att jobba på ett stort multinationellt företag som Lidl att nu stå helt på egna ben.

Han har alltid velat driva ett producerande företag och det kändes logiskt att leta i en närliggande bransch som både han och Jonas Strömvall har lång erfarenhet av.

– Även om mycket är nytt så kommer vi att dra stor nytta av vår erfarenhet, vår kunskap och vårt nätverk från dagligvaruhandeln. På samma sätt som det har varit fantastiskt att vara med i hela processen att skapa fastigheter, som man kan åka och titta på i efterhand, så känns det nu fantastiskt att förädla råvaror till en produkt som många gillar.

Produkterna finns förutom hos Lidl, Ica, Coop och Axfood även internationellt. Exportandelen av försäljningen har vuxit stadigt de senaste fem åren och produkterna finns nu i över 10 länder, bland annat Finland, Belgien Frankrike och Kanada.

– Det är en trend vi hoppas kunna bygga vidare på. Vi hoppas också kunna återta kontakterna med restaurangbranschen och rederierna när läget stabiliserat sig efter coronapandemin. Vi satsar stort och tror defintivt att det är möjligt att dubbla vår omsättning de närmaste 2-3 åren, konstaterar Thomas Brattlöw.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078