23948sdkhjf

Råvarupriserna högre än krisen 2008

Volymtillväxt för svensk livsmedelsindustri i fjärde kvartalet. Men kris och krig fäller mörka skuggor över framtiden.

I sitt senaste konjunkturbrev sammanfattar Livsmedelsföretagen året som gått och framför allt det viktiga fjärde kvartalet. Analysen gjordes före invasionen av Ukraina vilket på många vis förändrat läget för den globala livsmedelsbranschen.

Trots ett kämpigt 2021 gick det att se en tydlig volymtillväxt på den svenska hemmamarknaden och även exporten visade volymtillväxt efter att ha haft en svag utveckling de senaste två åren.

Turbulensen som rått på den internationella marknaden har påverkat de svenska företagen och under Q4 rapporterade 8 av 10 företag att de påverkats av flaskhalsar och utbudsproblem. Lika stor andel av företagen tror att problemen kommer att kvarstå även in i årets första kvartal.

Råvarupriserna har ökat under en längre och nu är priserna högre än den globala råvarukrisen 2008 och är idag nu närmare 30-40 procent högre än under samma period 2021.

– När man tittar på utvecklingen av konsumentpriserna ska man vara medveten om att krigseffekterna på energi- och råvarusidan ännu inte avspeglas i prisbilden i butik. Förhoppningsvis ökar förståelsen i hela livsmedelskedjan för att situationen är extraordinär. Den nuvarande affärsmodellen, med stor grad av inbyggd tröghet och eftersläpningseffekter, är anpassad för mer ”normala” tider och måste tillfälligt kastas över bord. Det viktiga nu är att signalen går fram till Sveriges bönder att hela branschen ser den kostnadschock de möter och snabbt släpper igenom nödvändiga prisökningar, säger Carl Eckerdal, chefekonom Livsmedelsföretagen i en kommentar.

 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Probis vd avgår med omedelbar verkan
Nystartade uppstickaren Nuverica i internationellt samarbete
Extra: Ica lanserar hårt besparingsprogram – 200 tjänster ska bort
Oro för vikande efterfrågan på svenskproducerad mat
Ifrågasatt äggregel slopas – Coop jublar
Probi tar över distributionen av egna varumärket
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.156