23948sdkhjf

Rekordökning för ICAs ekoprodukter

Efterfrågan på ICAs ekologiska sortiment är fortsatt stark. Under 2012 utmärker sig det ekologiska frukt- och gröntsortimentet med en försäljningsökning på 13 procen
ICAs eget varumärke, ICA I love Eco, ökar med 10 procent 2012, mycket tack vare en stark tillväxt på frukt och grönt där stora satsningar gjorts på bland annat ekologiska äpplen och päron i lösvikt.

– Miljö och hälsa är två högt prioriterade områden för ICA och vi ser positivt på den starka utvecklingen för vårt ekologiska frukt- och gröntsortiment. Den bekräftar att våra kunder uppskattar mat som är både hälsosam och producerad på ett miljöanpassat sätt, säger Maria Smith, miljöchef ICA Sverige AB i ett pressmeddelande.

Ökning under förra året
ICAs centrala sortiment med cirka 1000 ekologiska varor ökar totalt med 0,3 procent under 2012. Det sammantagna försäljningsvärdet till butik ligger på drygt två miljarder. Med de enskilda ICA-butikernas utbud inkluderat är både sortiment och försäljning större.

En annan produktgrupp som ökade under 2012 är ekologisk julskinka vars försäljning steg med 16 procent. Däremot backade mejerivaror, som är den största ekologiska kategorin och som normalt står sig mycket stark. ICAs mål är att fortsätta utveckla det ekologiska sortimentet med fokus på färskvaror samt frukt och grönt.
Läs mer om: Ica
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11