23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Hela listan: De är bäst på hållbarhet enligt konsumenterna

Coops varumärke Änglamark är återigen det livsmedelsmärke som är högst rankat på hållbarhet av svenska konsumenter – och det finns flera andra branschaktörer både i toppen och botten av listan.

Enligt den stora varumärkesmätningen Sustainable Brand Index, där 29 000 svenskar intervjuats om hur duktiga de anser att olika varumärken är på hållbarhet, återfinns flera livsmedelsvarumärken i topp. 

Allra bäst i klassen är två av dagligvarukedjornas emv-varumärken, Coops Änglamark och Icas I love Eco. Änglamark har sedan varumärket lanserades 1991 etablerat sig som närmast synonymt med ekologi och hållbarhet. Det visade sig när det började mätas i Sustainable Brand 2019, och direkt seglade upp på andra plats i den totala listan. En plats som varumärket återtagit i år.

Andra livsmedelsvarumärkena placerar sig bland topp 20, av de 418 varumärken som bedöms, är Lantmännen, Arla, Gogreen och Polarbröd. Ett varumärke som återhämtat sig starkt efter tidigare skandaler är Kronfågel som klättrade mer än 120 placeringar i årets mätning och som landar på plats 162.

– Det är ett i grunden starkt varumärke, och de har kommunicerat mycket om djurvälfärd. I förra årets fall drog de med sig Guldfågeln. De har också återhämtat sig, men inte lika mycket, säger Erik Elvingsson Hedén.

Det återfinns också flera livsmedelsföretag i botten. Eldorado, Magnum, Fontana, Pringles, Rydbergs, Oreo och Tulip placerar sig samtliga på plats 300 eller sämre. 

I dagligvaruhandeln faller Coop i årets ranking. Istället är det Ica som konsumenterna uppfattar som mest hållbara.

– Coops nedgång är ett tydligt exempel på att det är en annan spelplan nu, säger Erik Elvingsson Hedén, vd och grundare av Sustainable Brand Index.

Dagligvaruhandeln har i stort stigit i hållbarhetsanseende, även om de ledande Coop och Ica fallit tillbaka, Ica från femte till sjätte plats, och Coop från andra till nionde.

– Ica och Coop har haft en särskilt stark ställning under många år. Det har varit lätt för dem att sticka ut och uppfattas som hållbara, men nu har de övriga kedjorna klättrat i rankingen. Överlag har det varit ett starkt år för dagligvaruhandeln, fortsätter han.

Både Hemköp och Willys har tagit stora kliv. Båda klättrar mer än 20 placeringar, och även Axfood som varumärke har ökat i anseende. Det gäller även City Gross och Lidl. Av dagligvarukedjorna är det bara Tempo som sladdar på plats 346 av 418 mätta varumärken, även om kedjan på sin nivå klättrade i rankingen.

Bland e-handelsföretagen behåller förra årets nykomling Matsmart sin starka ställning och slår med sin femteplats både Ica och Coop.

Apoteket är det varumärke som svenska konsumenter uppfattas som bäst när det gäller hållbarhet.

– Apoteket går från förra årets åttonde plats till att återta förstaplatsen som man hade 2016–2017. Då var det Kvalitetskontrollen som drev konsumenternas uppfattning. I dag är det snarare helheten i Apotekets varumärke som upplevs som tryggt, hälsofokuserat och hållbart på samma gång. Det är inte minst inom socialt ansvar som Apoteket har ökat i år, säger Erik Elvingsson Hedén.

Ny kategori för i år är ”Städ- och hygienprodukter”. En konsumentnära kategori som också innehåller starka och kända varumärken och därmed relevant för studien. Årets starkaste nykomling på listan är därför Grumme som tar sig in på en fjärdeplats totalt.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2023 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2022 - februari 2023. Totalt 418 varumärken i 36 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.

Nedan hittar ni listorna på uppdelad på kategorierna mat, drycker, kedjor, e-handel och consumer goods.

Livsmedel – mat
Företag/VM Placering 2023 Placering 2022
Änglamark 2 3
ICA I love Eco 7 11
Lantmännen 10 9
Arla 11 10
GoGreen 14 20
Polarbröd 16 13
Wasabröd 28 38
Skånemejerier 29 37
Saltå Kvarn 30 14
Kung Markatta 33 17
Axa 35 39
Hälsans Kök 36 46
Pågen 37 30
Leksands Knäckebröd 39 40
Norrmejerier 42 32
Kungsörnen 45 56
Svenska Lantchips 48 45
Urtekram 59 25
Oatly 63 52
Valio 73 108
Marabou 77 197
Dafgårds 79 116
Scan 80 185
Garant 82 130
Felix 89 105
Skogaholm 96 144
Findus 100 158
Alpro 105 48
Santa Maria 124 170
Risenta 127 119
Abba 128 106
Paulúns 139 72
Kronfågel 162 282
OLW 163 174
Göteborgs Kex 164 215
Zeta 165 131
Frebaco 179 80
Estrella 182 178
Lönneberga 184 194
Cloetta 190 262
Knorr 192 325
Guldfågeln 199 278
Fazer 202 202
Semper 210 242
Ekströms 221 222
Ben & Jerry’s 225
Kavli 238 204
Kalles Kaviar 264 213
Barilla 266 264
Kockens 274 257
Ballerina 280 312
Heinz 283 357
Eldorado 300 352
Magnum 325
Fontana 335 271
Pringles 336 367
Rydbergs 337 353
Oreo 376 348
Tulip 396 358

Livsmedel - dryck
Företag/VM Placering 2023 Placering 2022
Ramlösa 44 63
Loka 54 50
ProViva 60 95
Arvid Nordquist 78 68
Gevalia 87 129
Zoégas 117 94
Löfbergs 121 86
God Morgon 123 181
Bravo 137 153
Carlsberg 155 315
Norrlands Guld 161 195
Spendrups 206 157
Pepsi 216 295
Coca-Cola 240 261
Fanta 258 272
Åbro 288 283
Kopparbergs 291 345
Mariestads 292 297
Absolut Vodka 341 337
Nespresso 343 252
Sprite 366 393
Heineken 372 287
Red Bull 398 394

Dagligvarubutiker
Företag/VM Placering 2023 Placering 2022
Ica 6 5
Coop 9 2
Systembolaget 15 12
Willys 21 43
Hemköp 41 69
Axfood 65 78
City Gross 66 82
Lidl 74 93
Tempo 346 366

Consumer goods
Företag/VM Placering 2023 Placering 2022
Essity 203 67
Orkla 236 184
L'Oréal Group 338 379
Johnson & Johnson 352 336
Nestlé 357 388
Procter & Gamble (P&G) 361 356
Unilever 368 306
Danone 371 369

E-handel
Företag/VM Placering 2023 Placering 2022
Matsmart 5 4
Linas matkasse 86 90
Mathem 119 124
Middagsfrid 260 230

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|