Enligt den stora varumärkesmätningen Sustainable Brand Index, där 29 000 svenskar intervjuats om hur duktiga de anser att olika varumärken är på hållbarhet, återfinns flera livsmedelsvarumärken i topp.
Allra bäst i klassen är två av dagligvarukedjornas emv-varumärken, Coops Änglamark och Icas I love Eco. Änglamark har sedan varumärket lanserades 1991 etablerat sig som närmast synonymt med ekologi och hållbarhet. Det visade sig när det började mätas i Sustainable Brand 2019, och direkt seglade upp på andra plats i den totala listan. En plats som varumärket återtagit i år.
Andra livsmedelsvarumärkena placerar sig bland topp 20, av de 418 varumärken som bedöms, är Lantmännen, Arla, Gogreen och Polarbröd. Ett varumärke som återhämtat sig starkt efter tidigare skandaler är Kronfågel som klättrade mer än 120 placeringar i årets mätning och som landar på plats 162.
– Det är ett i grunden starkt varumärke, och de har kommunicerat mycket om djurvälfärd. I förra årets fall drog de med sig Guldfågeln. De har också återhämtat sig, men inte lika mycket, säger Erik Elvingsson Hedén.
Det återfinns också flera livsmedelsföretag i botten. Eldorado, Magnum, Fontana, Pringles, Rydbergs, Oreo och Tulip placerar sig samtliga på plats 300 eller sämre.
I dagligvaruhandeln faller Coop i årets ranking. Istället är det Ica som konsumenterna uppfattar som mest hållbara.
– Coops nedgång är ett tydligt exempel på att det är en annan spelplan nu, säger Erik Elvingsson Hedén, vd och grundare av Sustainable Brand Index.
Dagligvaruhandeln har i stort stigit i hållbarhetsanseende, även om de ledande Coop och Ica fallit tillbaka, Ica från femte till sjätte plats, och Coop från andra till nionde.
– Ica och Coop har haft en särskilt stark ställning under många år. Det har varit lätt för dem att sticka ut och uppfattas som hållbara, men nu har de övriga kedjorna klättrat i rankingen. Överlag har det varit ett starkt år för dagligvaruhandeln, fortsätter han.
Både Hemköp och Willys har tagit stora kliv. Båda klättrar mer än 20 placeringar, och även Axfood som varumärke har ökat i anseende. Det gäller även City Gross och Lidl. Av dagligvarukedjorna är det bara Tempo som sladdar på plats 346 av 418 mätta varumärken, även om kedjan på sin nivå klättrade i rankingen.
Bland e-handelsföretagen behåller förra årets nykomling Matsmart sin starka ställning och slår med sin femteplats både Ica och Coop.
Apoteket är det varumärke som svenska konsumenter uppfattas som bäst när det gäller hållbarhet.
– Apoteket går från förra årets åttonde plats till att återta förstaplatsen som man hade 2016–2017. Då var det Kvalitetskontrollen som drev konsumenternas uppfattning. I dag är det snarare helheten i Apotekets varumärke som upplevs som tryggt, hälsofokuserat och hållbart på samma gång. Det är inte minst inom socialt ansvar som Apoteket har ökat i år, säger Erik Elvingsson Hedén.
Ny kategori för i år är ”Städ- och hygienprodukter”. En konsumentnära kategori som också innehåller starka och kända varumärken och därmed relevant för studien. Årets starkaste nykomling på listan är därför Grumme som tar sig in på en fjärdeplats totalt.
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2023 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16-75 år intervjuats under perioden december 2022 - februari 2023. Totalt 418 varumärken i 36 branscher har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.
Nedan hittar ni listorna på uppdelad på kategorierna mat, drycker, kedjor, e-handel och consumer goods.
Företag/VM | Placering 2023 | Placering 2022 |
Änglamark | 2 | 3 |
ICA I love Eco | 7 | 11 |
Lantmännen | 10 | 9 |
Arla | 11 | 10 |
GoGreen | 14 | 20 |
Polarbröd | 16 | 13 |
Wasabröd | 28 | 38 |
Skånemejerier | 29 | 37 |
Saltå Kvarn | 30 | 14 |
Kung Markatta | 33 | 17 |
Axa | 35 | 39 |
Hälsans Kök | 36 | 46 |
Pågen | 37 | 30 |
Leksands Knäckebröd | 39 | 40 |
Norrmejerier | 42 | 32 |
Kungsörnen | 45 | 56 |
Svenska Lantchips | 48 | 45 |
Urtekram | 59 | 25 |
Oatly | 63 | 52 |
Valio | 73 | 108 |
Marabou | 77 | 197 |
Dafgårds | 79 | 116 |
Scan | 80 | 185 |
Garant | 82 | 130 |
Felix | 89 | 105 |
Skogaholm | 96 | 144 |
Findus | 100 | 158 |
Alpro | 105 | 48 |
Santa Maria | 124 | 170 |
Risenta | 127 | 119 |
Abba | 128 | 106 |
Paulúns | 139 | 72 |
Kronfågel | 162 | 282 |
OLW | 163 | 174 |
Göteborgs Kex | 164 | 215 |
Zeta | 165 | 131 |
Frebaco | 179 | 80 |
Estrella | 182 | 178 |
Lönneberga | 184 | 194 |
Cloetta | 190 | 262 |
Knorr | 192 | 325 |
Guldfågeln | 199 | 278 |
Fazer | 202 | 202 |
Semper | 210 | 242 |
Ekströms | 221 | 222 |
Ben & Jerry’s | 225 | |
Kavli | 238 | 204 |
Kalles Kaviar | 264 | 213 |
Barilla | 266 | 264 |
Kockens | 274 | 257 |
Ballerina | 280 | 312 |
Heinz | 283 | 357 |
Eldorado | 300 | 352 |
Magnum | 325 | |
Fontana | 335 | 271 |
Pringles | 336 | 367 |
Rydbergs | 337 | 353 |
Oreo | 376 | 348 |
Tulip | 396 | 358 |
Företag/VM | Placering 2023 | Placering 2022 |
Ramlösa | 44 | 63 |
Loka | 54 | 50 |
ProViva | 60 | 95 |
Arvid Nordquist | 78 | 68 |
Gevalia | 87 | 129 |
Zoégas | 117 | 94 |
Löfbergs | 121 | 86 |
God Morgon | 123 | 181 |
Bravo | 137 | 153 |
Carlsberg | 155 | 315 |
Norrlands Guld | 161 | 195 |
Spendrups | 206 | 157 |
Pepsi | 216 | 295 |
Coca-Cola | 240 | 261 |
Fanta | 258 | 272 |
Åbro | 288 | 283 |
Kopparbergs | 291 | 345 |
Mariestads | 292 | 297 |
Absolut Vodka | 341 | 337 |
Nespresso | 343 | 252 |
Sprite | 366 | 393 |
Heineken | 372 | 287 |
Red Bull | 398 | 394 |
Företag/VM | Placering 2023 | Placering 2022 |
Ica | 6 | 5 |
Coop | 9 | 2 |
Systembolaget | 15 | 12 |
Willys | 21 | 43 |
Hemköp | 41 | 69 |
Axfood | 65 | 78 |
City Gross | 66 | 82 |
Lidl | 74 | 93 |
Tempo | 346 | 366 |
Företag/VM | Placering 2023 | Placering 2022 |
Essity | 203 | 67 |
Orkla | 236 | 184 |
L'Oréal Group | 338 | 379 |
Johnson & Johnson | 352 | 336 |
Nestlé | 357 | 388 |
Procter & Gamble (P&G) | 361 | 356 |
Unilever | 368 | 306 |
Danone | 371 | 369 |
Företag/VM | Placering 2023 | Placering 2022 |
Matsmart | 5 | 4 |
Linas matkasse | 86 | 90 |
Mathem | 119 | 124 |
Middagsfrid | 260 | 230 |