Nu är Coop grönaste varumärket – se hela listan
Efter två år på fjärdeplatsen seglar Coop återigen upp som det svenska varumärke som uppfattas som mest hållbart.
Ikea, som toppat två år i rad, förpassas till andraplatsen medan Ica ligger kvar på tredjeplatsen totalt.
Det framgår av årets upplaga av Sustainable Brand Index, Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet, som har genomförts årligen sedan 2011.
I årets studie har 23 400 svenskar intervjuats. Totalt 393 varumärken har bedömts utifrån hur de upplevs prestera inom de 17 globala hållbarhetsmålen.
Enligt studien är det fokus på svenska matvaror, ett brett ekologiskt utbud och, det som tidigare har varit Icas starka sida, hälsosamma produkter, som gör att svenskarna upplever Coop som mest hållbart. Även pandemin har haft en positiv effekt, för Coop såväl som för företag i stort.
– Generellt kan vi se att förtroendet för företag har gått upp som en direkt effekt av deras hantering av covid-19. Konsumenterna uppfattar att företagen har varit lyhörda och aktivt svarat upp mot restriktioner från myndigheterna. Här har dagligvarukedjor som Coop upplevts ta ansvar och varit tydliga i sin kommunikation, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.
De svenska butikskedjorna för dagligvaror brukar mestadels befinna sig i det övre skiktet när konsumenterna rankar varumärkenas hållbarhetsprofil, och i år är inget undantag.
Coop, Ica, Willys, City Gross och Hemköp befinner sig bland de 100 bästa.
Noterbara ras kan dock konstateras för Axfood som varumärke som ramlar ner till plats 117 från 60, och Lidl, som trots sin långsiktiga hållbarhetsresa inte verkar få ut sitt hållbarhetsbudskap. Kedjan tappar för andra året i rad, och återfinns nu på plats 130.
– Det är lite förvånandne, men det är egentligen inte Axfood och Lidl som varit dåliga. De har ökat sin ranking, men inte lika mycket som andra. Det är en kraftfull positiv trend för alla varumärken i år, säger Erik Elvingsson Hedén.
Han vill också lyfta fram Willys, som på ett framgångsrikt sätt lyckats förena lågpris och hållbarhetsarbete.
Bland de företag som specialiserat sig på e-handel med livsmedel är det Linas Matkasse och Mathem som uppfattas som mest hållbara. De har också förbättrat sina positioner betydligt. Mat.se oc Middagsfrid rankas betydligt lägre, och har också rasat på listan.
De varumärken som räknas till ”consumer goods corporations”, ligger traditionellt lågt i hållbarhetsanseende, där Orkla som enda undantag orka upp på övre halvan.
Bland de många livsmedelsvarumärken som mätts får Coop draghjälp av att Änglamark finns kvar i toppen, även om märket tappat något.
Andra topplacerade livsmedelsvarumärken är Saltå Kvarn, Lantmännen, Kung Markatta, Arla och Polarbröd.
Bland dryckerna är Ramlösa och Arvid Nordquist i topp. Båda märkena har också förbättrat sin position betydligt.
Placering 2021 | Företag/Varumärke
|
Placering 2020 |
Dagligvarubutiker | ||
1 | Coop | 4 |
3 | ICA | 3 |
9 | Systembolaget | 8 |
29 | Willys | 26 |
51 | City Gross | 52 |
75 | Hemköp | 65 |
117 | Axfood | 60 |
130 | Lidl | 97 |
368 | Tempo | 352 |
Consumer Goods Corporations | ||
159 | Orkla | 175 |
254 | Danone | 314 |
305 | Johnson & Johnson | 305 |
324 | Unilever | 308 |
342 | Nestlé | 285 |
348 | Procter & Gamble (P&G) | 359 |
354 | L'Oréal Group | 365 |
E-handel livsmedel | ||
58 | Linas matkasse | 80 |
76 | Mathem | 130 |
155 | Mat.se | 100 |
209 | Middagsfrid | 169 |
Livsmedel – mat | ||
4 | Änglamark | 2 |
5 | Saltå Kvarn | 9 |
7 | Lantmännen | 6 |
14 | Kung Markatta | 16 |
17 | Arla | 10 |
18 | Polarbröd | 21 |
20 | Urtekram | |
22 | GoGreen | 12 |
36 | Skånemejerier | 20 |
37 | Wasabröd | 44 |
41 | Axa | 40 |
45 | Norrmejerier | 32 |
46 | Svenska Lantchips | 50 |
50 | Oatly | 33 |
54 | Hälsans Kök | |
56 | Kungsörnen | 35 |
61 | Valio | 63 |
72 | Alpro | |
77 | Pågen | 68 |
79 | Risenta | 84 |
84 | Zeta | 136 |
85 | Kronfågel | 89 |
91 | Guldfågeln | 72 |
97 | Paulúns | |
109 | Felix | 90 |
111 | Garant | 82 |
113 | Frebaco | 132 |
124 | Skogaholm | 103 |
128 | Scan | 83 |
131 | Dafgårds | 149 |
139 | Marabou | 93 |
147 | Findus | 125 |
161 | Abba | 104 |
178 | Fazer | 207 |
179 | Santa Maria | 181 |
181 | Kalles Kaviar | |
194 | Lönneberga | 143 |
201 | Estrella | 202 |
206 | Kockens | 203 |
211 | Göteborgs Kex | 172 |
227 | OLW | 231 |
246 | Kavli | 188 |
260 | Knorr | |
266 | Semper | 197 |
273 | Cloetta | 173 |
280 | Ekströms | |
282 | Ballerina | 259 |
288 | Fontana | 312 |
291 | Rydbergs | |
303 | Barilla | 237 |
328 | Heinz | 296 |
353 | Tulip | 338 |
358 | Eldorado | |
382 | Pringles | 358 |
386 | Oreo | 376 |
Livsmedel – dryck | ||
38 | Ramlösa | 69 |
55 | Arvid Nordquist | 74 |
64 | Loka | 42 |
95 | ProViva | |
104 | Gevalia | 122 |
146 | Zoégas | 86 |
163 | Norrlands Guld | 184 |
172 | Löfbergs | 95 |
173 | God Morgon | |
195 | Bravo | |
197 | Mariestads | 162 |
212 | Carlsberg | 180 |
234 | Coca-Cola | 206 |
274 | Åbro | 198 |
290 | Spendrups | 158 |
292 | Pepsi | 279 |
310 | Kopparbergs | 293 |
317 | Sprite | |
327 | Absolut Vodka | 126 |
329 | Nespresso | 288 |
352 | Fanta | |
370 | Heineken | 268 |
372 | Red Bull |