Fritextsökning
Artiklar per år
Innehållstyper
- 
                                      Danone växlar upp i Norden med Aqua d’Or som nyckelmärkeDen danska vattenproducenten Aqua d’Or ska växa i Norden. Ägaren Danone lanserar nu varumärket i Finland och ska även stärka satsningen i Sverige. 
- 
                                      Picadeli öppnar första restaurangen i huvudstaden – ”viktigt steg”Efter att ha etablerat flera restauranger på Västkusten tar Picadeli restaurangsatsningen till Stockholm. 
- 
                                      Rapport: Mjölk och kött går starkt medan växtodlingen pressasLönsamheten i svenskt lantbruk stiger, men skillnaderna mellan produktionsgrenarna är större än på flera decennier. Mjölk- och köttproducenterna visar historiskt starka resultat medan växtodlingen pressas av låga spannmålspriser och fallande marginaler, visar Lantbruksbarometern. 
- 
                                      Oatly överträffar prognoser – men tillväxten planar utEfter flera kvartal med förluster visar Oatly nu ett positivt justerat ebitda-resultat på drygt 3 miljoner dollar. 
- 
                                      Kraft Heinz sänker helårsprognosen trots bättre resultat än väntatKraft Heinz levererar ett starkare justerat resultat än väntat för tredje kvartalet, men räknar med en tydligare nedgång i den organiska försäljningen och justerar vinstprognosen något nedåt. 
- 
                                      Forskare varnar: Växtbaserad mat inte säkrare än köttNy forskning visar att växtbaserade produkter kan vara lika sårbara för smittoämnen som animaliska livsmedel. 
- 
                                      Tillväxt i motvind – Hernö Gin växer trots svag spritmarknadTrots en allt svalare spritmarknad levererar Hernö Gin ett positivt tredje kvartal. Ginbolaget ökar både i omsättning och vinst efter att ha tagit hem distributionen till Systembolaget i egen regi. 
- 
                                      Uppdelningen klar – Mackmyra får nytt liv under nya ägarenKonkursen i Mackmyra Whisky har äntligen nått sitt slut. Genom en fordran med säkerhet i destilleriets fastighet kunde Glenn Ström och hans bolag No 1 Capital ta över verksamheten, en affär som nu gör honom till huvudägare i whiskybolaget. 
- 
                                      Ätbart skydd – så ska foodtech-bolaget förändra livsmedelskedjanGenom att använda restprodukter från matindustrin har Kitocoat utvecklat en ätbar, vegansk beläggning som skyddar frukt och grönsaker mot uttorkning och mikroorganismer – utan att behöva plast eller kylförvaring. 
- 
                                      Herrljungas cider mot rekordår – ”Aldrig sålt så mycket”Efter en försäljningsökning på över en halv miljon liter första halvåret spår bolaget att 2025 blir deras mest framgångsrika år hittills. 
- 
                                      Halva bagerijästens arvsmassa nu syntetiskEtt forskarteam har lyckats byta ut 50 procent av bagerijästens arvsmassa mot syntetiskt dna. Nästa steg är att skapa en jästcell med ett helt konstruerat genom, vilket kan förändra både livsmedelsindustrin och den syntetiska biologin. 
- 
                                      Stabil tillväxt för Danone – men svag utveckling i NordamerikaDanone ökade försäljningen med 4,8 procent under tredje kvartalet, något över prognosen. 
- 
                                      Lyckegårds lönsamhet växer – rekordorder i tredje kvartaletLyckegård Group fortsätter att växa med vinst. Under det tredje kvartalet ökade omsättningen markant och orderboken nådde den högsta nivån i bolagets historia. 
- 
                                      Nyhléns Hugosons vände konkursad potatisproducent – ”glädjande utveckling”Efter Outinens Potatis konkurs tog köttbolaget Nyhléns Hugosons över och har vänt på siffrorna. Omsättningen har mer än fördubblats på tre år. 
- 
                                      Dubbel satsning på svenskt kött – Protos och Scan höjer ersättningenEfterfrågan på svenskt nötkött växer snabbt men det är brist på tillgången. Nu svarar både Protos och Scan med nya betalningsmodeller som ger lantbrukarna bättre betalt för att göra det mer lönsamt att producera svenskt kvalitetskött. 
- 
                                      Krönika: Så måste relationen mellan säljare och butik utvecklasSäljarnas traditionella roll har urholkats, skriver retailexperten Martin Moström i sin krönika och förklarar var säljarnas framtida värde ligger och varför det krävs en förädlad säljkår. 
- 
                                      Cloetta välkomnar norskt förbud mot godisreklam – ”följer vår linje”Från och med helgen är det förbjudet i Norge att marknadsföra godis, läsk och glass till barn. Den svenska konfektyrjätten Cloetta, som är marknadsledande i landet, menar att den ligger i linje med bolagets egna riktlinjer. 
- 
                                      Arlachef lämnar efter knappt ett år – hon tar överHanna Bellner kliver in i rollen som ny chef för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige efter att Frida Carlsson lämnade posten i augusti, knappt ett år efter att hon börjat. 
- 
                                      Lantmännen bygger AI-driven växtförädling för 100 miljonerLantmännen bygger en ny anläggning för växtförädling i Svalöv, med målet att utveckla mer stresståliga grödor och öka skördarnas stabilitet. 
- 
                                      Strategin tillväxt till varje pris är över – Humble växlar till sparlägeTrots stark organisk tillväxt på 10 procent föll Humble Groups resultat markant under tredje kvartalet. Ebita halverades, men koncernen förbättrade samtidigt kassaflödet och skärper nu fokus på kärnverksamheterna. 
- 
                                      Svenskt snacks på export – Gotlandschips tar klivet till USAGotlandschips växlar upp produktionen rejält när de inleder export för flera miljoner till USA. Samtidigt flyttas tillverkningen för att kunna fyrdubbla kapaciteten. 
- 
                                      Heineken gör ytterligare besparingar på 5 miljarderNederländska öljätten Heineken siktar på att genomföra ytterligare kostnadsbesparingar som del av sin femårsplan. 
- 
                                      Unilevers omsättning som väntat – försäljningsvolymen ökarKonsumentvarujätten Unilever redovisar en omsättning i linje med förväntat under tredje kvartalet. 
- 
                                      Ökat sug efter mejerier skördar offer – veganost-tillverkaren lägger nerEfter sex år och investeringar på nära 200 miljoner kronor lägger entreprenören Sorosh Tavakoli ner sitt växtbaserade ostbolag Stockeld. Den tidigare foodtech-hajpen har tappat fart, och konsumenterna har visat svalt intresse för veganska alternativ.