23948sdkhjf

Livsmedelsföretagen: Kostnadskrisen är långt ifrån över

Lågpristrenden håller i sig och rekordlåg lönsamhet hotar, enligt Livsmedelsföretagens konjunkturbrev.

Under 2023 fortsätter svensk livsmedelsindustri att tappa i lönsamhet. Det är det sjätte kvartalet i rad, konstaterar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev årets sista kvartalsrapport.

– Den iskalla motvinden för svensk livsmedelsproduktion håller i sig. Jag vill gärna vara optimistisk och säga att det vänder snart, men tyvärr så är det många makrotrender som går åt fel håll. Vi är i en lågkonjunktur, den geopolitiska osäkerheten ökar, viktiga handelsleder hotas och effekterna av klimatförändringarna blir alltmer påtagliga, kommenterar Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Endast elva procent av medlemsföretagen uppvisade kostnadsökningstäckning. Det är upp från en andel om sex procent, jämfört med tredje kvartalet. 

De få ljusglimtarna i rapporten är de prognoser som företagen lämnar för första kvartalet i år. 

”Blir de uppfyllda kan fjolårets (låga) produktionsvolymer åtminstone bibehållas. Det skulle i bästa fall kunna vara början på en återhämtning för svensk livsmedelsproduktion”, skriver Livsmedelsföretagen. 

Man förväntar att kostnadsökningstakten ska fortsätta att avta, men kronans utveckling kommer har en stor påverkan på utvecklingen.

Emv är det som påverkar livsmedelsproduktionen mest just nu. Under förra året angav 87 procent av producenterna att konkurrensen från dagligvaruhandelns emv-utbud har hårdnat, och hela 75 procent av företagen visar de att har en dålig lönsamhet i emv, visar rapporten. Det leder till en ohållbart låg lönsamheten, menar Livsmedelsföretagen.

Totalt redovisade svenska livsmedelsproducenter en omsättning om drygt 220 miljarder under 2022 (exklusive snus- och sprittillverkning samt Oatly) med en samlad rörelsevinst på knappt 5,8 miljarder kronor, motsvarande en rörelsemarginal på 2,6 procent. 

”Som jämförelse kan rörelsevinsten på 5,8 miljarder kronor ställas mot dagligvaruledets (partihandel och butiker) rörelsevinst på drygt 20 miljarder kronor under samma år”, står det.

– Skulle vår kvartalsdata för 2023 visa en lika stor samstämmighet med de eftersläpande aggregerade årsredovisningarna för 2023, så rör sig producenternas genomsnittliga rörelsemarginal i riktning mot två procent. Det är en katastrofalt låg siffra för en industri som även i goda tider är en utpräglad lågmarginalbransch, konstaterar Carl Eckerdal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078