Hybridprodukter vinner mark – medan vegotrenden avtar
Enligt vegobarometern, som Axfood har tagit fram sedan 2016, ligger andelen vegetarianer och veganer kvar på ungefär samma nivåer som tidigare. Det är framför allt kvinnor och unga som föredrar vegetarisk mat.
Hälsoskäl har vuxit i betydelse för att äta vegetariskt men miljö- och klimatskäl fortfarande är den viktigaste drivkraften.
– I takt med att vegetarisk kost blivit ett självklart inslag på mattallriken är avmattningen av tillväxten naturlig. Givet de stora klimat- och hälsoutmaningarna är det dock viktigt att vi ökar andelen växtbaserad mat, skriver Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, i rapportern.
Hybridprodukter ökar och enligt undersökningen har var fjärde svensk provat, och lika många känner till att det finns.
– Hybridprodukter kombinerar det bästa av två världar – god smak och textur från animaliska produkter samt de hälso- och miljöfördelar som växtbaserade råvaror ger. Vi ser en tydlig trend där allt fler konsumenter är öppna för att inkludera de här produkterna i sin kost, inte minst för att de är enkla att laga och smakar bra, säger Amanda Wallin tf chef sortimentsutveckling på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.
Siffror från undersökningen
Hybridprodukter:
24 procent av svenskarna har testat hybridprodukter. Ytterligare 26 procent känner till produkter och kan tänka sig testa.
24 procent känner inte till hybridprodukter.
19 procent säger att de känner till men inte kan tänka sig att testa dem.
Av de som testat hybridprodukter tycker 67 procent att de är enkla att tillaga och 52 procent att produkterna smakar bra.
Vegetariskt:
52 procent av svenskarna äter vegetariskt minst 1 gång per vecka, en ökning från 45 procent 2016, men en minskning från 57 procent 2023.
Bland kvinnor (64 procent) och unga (60 procent) är andelen högst, bland män (40 procent) och äldre (42 procent) är andelen lägst.
Källa: Axfood