EU-mål: 25 procent av jordbruksmarken ska vara ekologisk
Den stora livsmedelskonferensen Organic Summit i Köpenhamn med beslutsfattare, forskare, lantbrukare och företag från över 40 länder slutade med en undertecknad ny deklaration.
Under konferensen konstaterade man bland annat att ekologisk produktion bidrar till mer biologisk mångfald, levande matjordar, renare vatten, bättre djurvälfärd och mindre klimatavtryck. Därför ses den ekologiska produktionen som ett viktigt verktyg för att nå många hållbarhetsmål på en och samma gång.
Bland annat satte man målet att 25 procent av jordbruksmarken ska vara ekologisk fram till 2030.
– Den deklaration som antagits på Organic Summit kommer därmed i ett skede där behovet av nya åtgärder för att vända marknaden är stort. Vi har undertecknat planen och ser fram emot att arbeta för att den ska implementeras, kommenterar Charlotte Bladh André, vd, Organic Sweden och var med i den svenska delegationen, i ett pressmeddelande.
Det är tre områden som är prioriterade i den nya deklarationen. Det kan sammanfattas så här:
1. Utveckling av ekologiskt lantbruk
Man ska bland annat ge ekonomiskt stöd som underlättar omställning till ekologiskt och kompensera för samhällsnyttan som ekologiskt lantbruk levererar. Anpassad rådgivning för lantbrukare och verktyg för att utveckla sina gårdar, samt uppdaterat regelverk som tar hänsyn till utveckling och ny kunskap.
2. Utveckling av ekologiska livsmedelsföretag
Stöd för små och medelstora företag som ofta är motorn i den ekologiska sektorn. Förenklade EU-regler och minskad byråkrati samt exportfrämjande åtgärder.
3. Utveckling av den ekologiska marknaden
Bättre tillgänglighet för ekologiskt i butiker, kaféer och restauranger samt i offentliga kök. Kampanjer och information för att öka konsumenternas kunskap. Samverkan för att utveckla och stärka ekologiska marknader på lokal, nationell och europeisk nivå.
– Det känns oerhört positivt att vi jobbat fram en deklaration och gemensam färdplan. Nu är det avgörande att vi får med både politiken, marknaden och konsumenterna på resan, fortsätter Charlotte Bladh André.