23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Exklusivt: Orkla Snacks vd om USA-planen – men ber om ursäkt till svenska kunder

Efterfrågan på Bubs har varit 14 gånger högre än kapaciteten. Nu ska de erövra USA. Samtidigt vill vd:n Patrick Axzell be om ursäkt till de svenska kunderna för den dåliga servicegraden – och avslöjar att en ytterligare satsning på fabriken i Jönköping ligger i pipen.

Den svenska konfektyrbranschen går bra och jättar som Cloetta och Orkla Snacks ser in i en ljus framtid. Baksidan är det snabbt ökande chokladpriset, som de kommer att få dras med lång tid framöver.

– Det har varit en otrolig kris i chokladbranschen. Vilket kändes som om den kom över en natt, där priserna plötsligt studsade upp åtta gånger mot marknaden. Det har varit mycket att hantera, som prissättning och att hitta det rätta kampanjtrycket. Vi har ju också sett på marknaden totalt sett, där priserna har skjutit i höjden, att kategorin har tappat ungefär 10 procent av sina konsumenter i volymomsättning, säger Patrick Axzell, vd Orkla Snacks, till Food Supply.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.046