ICA och LRF i samarbete – ska öka försäljning av svensk mat
Nytt samarbete ska bidra till svenska lantbrukets utveckling, bredda utbud av svenska varor i butik och öka försäljningen.
ICA och Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) märker en tydlig trend där konsumenterna alltmer efterfrågar svenska produkter. Syftet med samarbetet är att tydliggöra fördelarna med svensk mat, öka utbudet i butik och öka försäljningen av svenska varor – och på så sätt bidra till landsbygdens utveckling.
– Tillsammans med ICA kan vi hjälpa konsumenterna att hitta den svenska maten. LRFs viktigaste mål är att fler konsumenter ska välja mer svensk mat och vi samarbetar med alla aktörer som delar vårt mål. Arbetet tillsammans med ICA skapar nya möjligheter, säger Helena Jonsson, ordförande för LRF.
En del i samarbetet är att skapa ett forum där handlare och bönder ska kunna mötas och utbyta erfarenheter. Att öka kunskapen och inspirationen för svenska produkter hos kund är en annan del. I kommande produktlanseringar kommer därför ICA lägga ett extra fokus på ursprung.
– Vi har en hög andel svenska råvaror och vi vill att den siffran ska fortsätta öka. För att vi ska lyckas måste vi bli bättre på att berätta om fördelarna med svenskt, så att man som kund vet vad man betalar för. Idag säger 56 procent av våra kunder att de ofta eller alltid är beredda att betala mer för svensk mat, men när man väl står i butik är prislappen ofta avgörande, säger Per Strömberg.