23948sdkhjf

HKScan startar ny affärslinje

Bioproduktsverksamheten ska ge HKScan nya tillväxtmöjligheter.
HKScan har beslutat att koncentrera marknadsföringen, försäljningen och affärsutvecklingen av koncernens samtliga bioprodukter som inte direkt ingår i livsmedelsverksamheten till en ny affärslinje, Biotech.

HKScans befintliga kompetens och verksamhet inom bioprodukter samlas till Biotech, som har till uppgift att utveckla bioproduktsverksamheten inom hela koncernen.

Investeringar
Affärsutvecklingen innebär också investeringar i produktionen, särskilt för att ytterligare automatisera sorteringen och bearbetningen av fraktioner från biproduktsflöden.

Genom teknologiutveckling och en systematisk förbättring av resurseffektiviteten har HKScan hittat nya sätt att använda olika biprodukter från köttberedning. Detta ger ett ännu högre mervärde för biprodukterna och gör att produkterna kan utnyttjas i större utsträckning och att avfallsmängden minskat. Därtill har lönsamheten i försäljningen av biotechprodukter ökat i värde.

- Vårt mål är inte bara att öka Biotech-affärsverksamheten utan också att minska avfallsmängden i vår verksamhet och öka resurseffektiviteten och återvinningen. Dessutom ska vi optimera utnyttjandet av biproduktsflöden inom hela koncernen, säger Mika Paulamäki, chef för Biotech-affärsverksamheten i ett pressmeddelande. Fokus på bioteknologin innebär att HKScan utvecklar Cleantech-kompetensen och kan erbjuda denna kommersiellt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078