Under 2015 startade branschorganisationerna Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF det gemensamma bolaget Svenskmärkning AB med målet att skapa en ny frivillig ursprungsmärkning. Nu når det blå-gula märket Från Sverige även konsumenterna.
Läs också:— De första produkterna märkta med den nya ursprungsmärkningen Från Sverige kommer ut i butikerna idag, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning AB, i ett pressmeddelande.
Den nya märkningen bygger på frivillighet och företag som vill använda märket på produkter måste uppfylla en rad krav som Svenskmärkning AB ställer. I dag har runt 25 företag tecknat avtal, bland annat Ica och Martin & Servera.
Läs också:Enligt Svenskmärkning tycker många svenska konsumenter att det är svårt att avgöra en varas ursprung.
— Här möter den nya märkningen ett uttalat behov och gör det enklare för konsumenter att kunna göra medvetna val, säger Maria Forshufvud.
• Alla djur ska vara födda, uppfödda och slaktade i Sverige.
• Odling ska ha skett i Sverige.
• All förädling och packning ska ske i Sverige.
• I sammansatta produkter ska minst 75% vara svenskt.
• Kött-, ägg- och mjölkråvara är alltid 100% svensk, även i sammansatta produkter.