23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Mat.se hoppfullt trots ökad förlust

"Modellen är hållbar", säger e-handelsföretagets vd.

Rörelseresultatet för Mat.se-koncernen, uppgick till -14,9 miljoner kronor, exklusive goodwillavskrivningar, under det första kvartalet 2016. Det är en försämring mot -10,6 miljoner kronor för samma period i fjol.

Nettoomsättningen som steg dock kraftigt till 73,9 miljoner kronor, en ökning på 48 procent.

Tillväxten gör att vd Måns Danielsson meddelar att målsättningarna för Mat.se-koncernen, där även receptsajten Kokaihop och kyltransportbolaget Cold Cargo ingår, nu skruvas upp.

Läs också: Sveriges nya receptdrottning räds inte SVT

De finansiella målen justeras upp till att nå lönsamhet vid 600 miljoner kronor i omsättning på regioner och ett resultat på 7-10 procents marginal från en region som omsätter 350 miljoner kronor (tidigare vid runt 400 miljoner kronor).

"Det är fortfarande många som ifrågasätter om e-handel för dagligvaror med hemleverans kan bli lönsamt. Detta kvartalet visar med all tydlighet att modellen är hållbar. Göteborg ger ett bidrag exklusive marknadsföring med 5 procent under första kvartalet 2016, vilket i princip täckte marknadsföringskostnaderna under perioden, trots stora satsningar", skriver vd Måns Danielsson i kvartalsrapporten.

På hemmaplan, i Göteborg, har Mat.se varit lönsamt de två senaste månaderna och redovisar ett resultat på drygt 500 000 kronor.

I rapporten berättar Måns Danielsson att Uppsala och Köpenhamn är två stora områden som Mat.se skulle kunna leverera till från befintliga lager.

Läs också: Mat.se till Skåne
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079