23948sdkhjf

EMV-succé för nya svenskmärkningen

Livsmedelskedjorna har tagit till sig "Från Sverige".
I april lanserades ursprungsmärkningen Från Sverige och redan enligt ny statistik från bolaget bakom, Svenskmärkning AB, står dagligvaruhandelns egna märkesvaror, EMV, för över 40 procent av de produkter som blivit godkända för den blågula märkningen. Det enligt en kvartalsrapport från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, som driver bolaget tillsammans med Livsmedelsföretagen och Lantbrukarnas Riksförbund, LRF.

Läs också: Så blir nya svenskmärkningen

Andelen svensk råvara i livsmedelskedjornas egna varumärken har ökat under de senaste åren och beträffande den nya "Från Sverige"-märkningen är det tillverkare av köttprodukter som går i bräschen med över 450 produkter. Därefter följer mejerisegmentet med runt 200 produkter och frukt och grönt med cirka 140 produkter.

Läs också: Hon blir boss för branschens svenskmärkning

Det innebär Från Sverige-märkningen

* För rena jordbruksprodukter, exempelvis grönsaker, gäller att odlingen ska ha skett i Sverige. Det gäller även bearbetade livsmedel med bara en ingrediens, exempelvis vetemjöl.
* Allt kött ska komma från djur födda, uppväxta och slaktade i Sverige. Kriterierna för svenskt ursprung blir därmed striktare och tydligare än motsvarande kriterier i den obligatoriska ursprungsmärkningen på EU-nivå.
* I färdigrätter och andra produkter med mer än en ingrediens, skall minst 75 procent av innehållet ha svenskt ursprung. Kött, ägg och mjölk ska dock alltid ha 100 procent svenskt ursprung, även då de ingår som ingredienser i en produkt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063