23948sdkhjf

Kundernas egna pris på mjölken succé

I Frankrike är kunderna boss när mjölken ska prissättas.
När franska märket “C’est qui le patron?” genom innebörden av sitt namn frågar "Vem är bossen?" är det menat att vara en retorisk fråga. Det är kunden som är chefen. För så går det till när det nya märket låter kunderna själva bestämma vad mjölken ska kosta.

Märket har ungefär 50 mjölkleverantörer och betalar 39 eurocent (3,85 sek) per liter mjölk, vilket är cirka 30 procent mer än till exempel franska jätten Lactalis, skriver Farmers Weekly.

Det priset är resultatet av en enkät, där 6 000 människor uppgav hur mycket de var beredda att betala för mjölken. Eftersom kunderna var villiga att betala 0,99 euro (9,80 sek) per liter vilket ledde till uträkningen av böndernas garanterade pris.

I enkäten sade sig 48 procent sig vara villiga att betala ett premiumpris för mjölken, medan bara 3 procent svarade att de inte kunde tänka sig att betala över globala marknadspriset på 29 eurocent per liter.

Mjölken kommer nu att levereras till över 5 000 Carrefour-butiker över hela landet, och de 50 producenternas produktion förväntas växa från 1,2 miljoner liter per år till mellan 7 och 10 miljoner liter per år.

Enligt C’est qui le patron kommer deras mjölk bara kosta en konsument cirka 4 extra euro om året jämfört med vanliga priser, men deras insats kommer att garantera ett rättvist pris till producenten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078