23948sdkhjf

Ordlistans nytillskott visar på stark trend

Ökad grön inriktning inom livsmedelsindustrin innebär att matsvinnsbutik tar plats på listan.
Som en årlig tradition har Svenska Akademien presenterat de nyord som under föregående år satt ett sådant spår att de får en plats i ordlistan. Och flera av dem visar på att miljötänket tagit ännu större plats än tidigare år – bland annat syns nyskapelser som förpackningsfri, växtmjölk och matsvinnsbutik.

Det senare är ett nyord som Matsmart, branschens ledande aktör inom fyndförsäljning av mat som annars kastas bort, jublar över.

– Det visar att matsvinnet, och dess negativa påverkan på miljön, är på agendan på ett helt annat sätt än när vi startade Matsmart 2013, säger Karl Andersson, vd för Matsmart, i ett uttalande.

Karl Andersson understryker att det ökande medvetandet för hur mycket vi slänger gör att konsumenter kan få en vidare syn på bäst före-datumet och att ett kort eller övergången sådant inte behöver betyda sämre kvalitet för alla produkter.

Försäljningen av felmärkta, utgående och överskottsvaror har hittills varit en succé för företaget, som under andra delen av 2016 ökade omsättningen med 200 procent. Förra året omsatte man cirka 26 miljoner kronor och för 2016 säger sig företaget ha siktat på en omsättning kring 80 miljoner kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11