Tre företag fälls för vilseledande vegoreklam

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Ägg och mjölk i fokus när RON bedömer att Lidl, Max och Orkla Foods inte gett tillräcklig information i sina reklamer.

Tre stora företag – Lidl, Max och Orkla Foods – fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) för att ha använt benämningen "vegetariskt" på ett vilseledande sätt.

Enligt RON kan begreppet vegetariskt uppfattas av konsumenter som att produkten inte innehåller någon form av animaliska produkter, vilket inkluderar mjölk och ägg.

I alla tre fallen har företagen använt benämningen, trots att livsmedlen i fråga innehåller mjölk och ägg. Enligt RON har man utgått ifrån Livsmedelsverkets vägledning i besluten.

I RON:s tolkning av vägledningen kan det vara vilseledande om en livsmedelsförpackning märks med "vegetabiliskt" eller "vegetariskt" och en ingrediens av animaliskt ursprung ingår i livsmedlet. Istället anser man att livsmedlen ska gå under benämningar som lakto- eller ovovegetarisk för att undvika att vilseleda.

Anser inte att reklamen är vilseledande
Orkla Foods fälls för sin reklam för en av varumärket Felix produkter. "Mexican Rice Bowl" ur serien Veggie Bowls benämns som vegetarisk, men eftersom den innehåller ost anser RON att reklamen är vilseledande. Även ordet "veggie" anses vara missledande.

Läs också: Max i ytterligare brödsamarbete

I sitt yttrande menar Orkla att det inte finns någon bestämd definition av vegetarisk mat enligt Livsmedelsverket, utan att flera begrepp ryms inom ordet.

Man hänvisar också till myndighetens vägledning som poängterar att: "Begreppet vegetarisk behöver inte anses vara vilseledande när en pizza med ost betecknas som vegetarisk, eftersom det är allmänt vedertaget i Sverige att lakto-vegetariska pizzor på restau­rang även säljs utan hänvisning till närvaron av ost".

Därför anser man inte att annonsen är vilseledande, och uppger inte att man ska göra några åtgärder.

Läs också: Lidl höjer byggtakten

I Max fall rör det sig om en reklam för "en helt vegetarisk restaurang" på Göteborgsfestivalen Way Out West. Enligt menyn skulle maten vara helt vegetarisk, men ingredienserna mjölk, ägg och honung finns fortfarande där.

Max säger i sitt yttrande att man som företag vill vara så tydliga som möjligt, och har slutat kalla restaurangen för vegetarisk i allt material sedan augusti förra året.

Ovo och lakto är förvirrande
Lidl fälls för en kort reklamfilm samt ett reklamblad där man marknadsför flera vegorätter. Enligt RON kan inte konsumenten dra någon slutsats om rätterna innehåller animaliska tillsatser utifrån reklamen, som man menar förstärks av reklambladets text ”100 % vegetariskt”.

Enligt svar från Lidl tolkar man det som att alla varianter av vegetarisk mat ryms under begreppet vegetarisk, vilket var fallet när man i sin reklam marknadsförde hela sitt vegetariska sortiment.

Vidare anser man att det skulle vara förvirrande att använda ord som "ovo" och "lakto" mot sina kunder, då man tror att genomsnittskunden inte vet vad det betyder och därför verkar avskräckande istället.

Lidl menar att det inte var deras avsikt att vilseleda, utan använde sig av ett språk som de trodde att alla skulle kunna ta till sig. Man tillägger ändå att man framöver kommer förtydliga vilken typ av vegetarisk grupp som livsmedlen tillhör.

Eftersom Reklamombudsmannen inte är en myndighet, utan fungerar som en självreglering, kan man inte heller besluta om sanktioner.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Kommentarer

Bengt Persson
Vad har Orkla Foods med Findus att göra.?
Orkla Foods fälls för sin reklam för en av varumärket Findus produkter. "Mexican Rice Bowl"
Orkla har inget med Findus att göra. Två olika företag.
Jag tror ni menar varumärket Felix. Som ägs av Orkla Foods

Niklas Thander
Hej Bengt, tack för kommentaren. Ja, där slant jag allt på tangenterna. Självklart menar jag Felix. Det är nu ändrat.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Rootfruit ökar i Norge

Matsmart beräknar enorm tillväxt

Livsmedelsverket: Minskade fynd av listeria

Insekter som livsmedel tillåts i Finland

Wasabröd starkast dagligvarumärke i undersökning

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Årslång kycklingsmitta nu under kontroll

Statsepidemolog om campylobacter: "Utbrottet var stort och långvarigt och det ser vi allvarligt på". Nu ska utbrottet utredas av finska myndigheter.

Högsta mjölkpriset på nästan tio år

Cloetta granskar sig själva efter insiderförsäljning

Simris Alg till Sydkorea

Stora mängder råttbajs hos Jönköpingsgrossist

Vid en tillsyn förra veckan fann kommunens inspektörer råttbajs, både i lokalen och på varor. Företaget förbjöds sälja allt utom kyl- och frysvaror, men fortsatte ändå – något som ledde till polisanmälan.

Fiskföretag går från lokalt till nationellt med Coop

Tidigare avtal utökas när delar av familjeföretagets sortiment blir tillgängligt för alla av kedjans butiker.

Stockholmsbageri får nationell distribution

Årets glögg: Tropisk och kryddig

Indien och Old Delhi står för inspirationen när Blossa gör sitt årliga glöggsläpp.

Oumph-tillverkaren värvar innovationsledare från Rise

Susanne Ekstedt byter arbetsplats, men behåller liknade titel hos livsmedelsföretaget Food for progress.

Dalskt slakteri öppnar sin andra butik

Kommun kräver att misstänkta ägg återkallas

Mer export kan höja dyrt rompris

Kraftigt regn i Halland kan ge rutten potatisskörd

Stödet för ekologiskt fördubblas

Regeringen skjuter till 175 miljoner kronor till ekologiskt jordbruk efter ökad ekoefterfrågan.

Ny chef till Lantmännen Cerealia

Affärsområdets nya chef hämtas från Lantmännen Unibake.

Fortsatt ökning för svenskt kött

Findus vill fokusera mer på hållbarhet med ny chef

Livsmedelsföretaget rekryterar internt och lyfter in området i ledningsgruppen för att möta kraven i ny strategi.

Continental Bakeries nya satsning på plats

Arla inleder samarbete med prisjämförelsesajt

Kokosmjölk återkallas efter risk för glas

Arla toppar yoghurt med puré

Cloetta fyller kassan

Flera ton Nutella och Kinderägg stulna

Se alla Företagens egna nyheter

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Kalibrerad 3D vision från Cognex

Plastpall-koncept från Wellplast AB med unika fördelar

Kreativa installatörer och nya fläktlösningar kan hjälpa matbutiker att spara energi och få kunder s

Teltek anordnar seminarium/minimässa i Malmö

Automatisk etikettering av upp till 65 produkter i minuten

Granzow ställer ut den 10 till 11 oktober på Industrimässorna 2017 i Kista

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Italienska oliver i plastförpackning från RPC Superfos

Boxon håller minimässa i Borås och Helsingborg

Reducera oljud från modulband

TopTrac - Unika magnetkurvor

Ultraljudsteknik för försegling, svetsning och skärning av förpackningar och skärning av livsmedel!

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Ultraljudsteknik för försegling, svetsning och skärning av förpackningar och skärning av livsmedel!

Problem med vidhäftning av lim och tryck på förpackningar? Openair®-Plasma för bättre vidhäftning

Fyllningsmaskiner från Trepak International AB

Reparation av ultraljudssvetsanordningar för både packning och tillverkning .

Besök Wellplast AB på Empack i Kista 4-5 oktober 2017 monter i:03

Kloka ICA-handlare byter till CO2 i tid!

Kompletta fyllningslinjer från Trepak International AB

Effektiv och allsidig metalldetektor

Kapsyleringsmaskiner från Trepak International AB

Lagerlösningar som optimerar och utvecklar ditt företag

Sänd till en kollega

0.256