23948sdkhjf

Tre företag fälls för vilseledande vegoreklam

Ägg och mjölk i fokus när RON bedömer att Lidl, Max och Orkla Foods inte gett tillräcklig information i sina reklamer.
Tre stora företag – Lidl, Max och Orkla Foods – fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) för att ha använt benämningen "vegetariskt" på ett vilseledande sätt.

Enligt RON kan begreppet vegetariskt uppfattas av konsumenter som att produkten inte innehåller någon form av animaliska produkter, vilket inkluderar mjölk och ägg.

I alla tre fallen har företagen använt benämningen, trots att livsmedlen i fråga innehåller mjölk och ägg. Enligt RON har man utgått ifrån Livsmedelsverkets vägledning i besluten.

I RON:s tolkning av vägledningen kan det vara vilseledande om en livsmedelsförpackning märks med "vegetabiliskt" eller "vegetariskt" och en ingrediens av animaliskt ursprung ingår i livsmedlet. Istället anser man att livsmedlen ska gå under benämningar som lakto- eller ovovegetarisk för att undvika att vilseleda.

Anser inte att reklamen är vilseledande
Orkla Foods fälls för sin reklam för en av varumärket Felix produkter. "Mexican Rice Bowl" ur serien Veggie Bowls benämns som vegetarisk, men eftersom den innehåller ost anser RON att reklamen är vilseledande. Även ordet "veggie" anses vara missledande.

I sitt yttrande menar Orkla att det inte finns någon bestämd definition av vegetarisk mat enligt Livsmedelsverket, utan att flera begrepp ryms inom ordet.

Man hänvisar också till myndighetens vägledning som poängterar att: "Begreppet vegetarisk behöver inte anses vara vilseledande när en pizza med ost betecknas som vegetarisk, eftersom det är allmänt vedertaget i Sverige att lakto-vegetariska pizzor på restau­rang även säljs utan hänvisning till närvaron av ost".

Därför anser man inte att annonsen är vilseledande, och uppger inte att man ska göra några åtgärder.

I Max fall rör det sig om en reklam för "en helt vegetarisk restaurang" på Göteborgsfestivalen Way Out West. Enligt menyn skulle maten vara helt vegetarisk, men ingredienserna mjölk, ägg och honung finns fortfarande där.

Max säger i sitt yttrande att man som företag vill vara så tydliga som möjligt, och har slutat kalla restaurangen för vegetarisk i allt material sedan augusti förra året.

Ovo och lakto är förvirrande
Lidl fälls för en kort reklamfilm samt ett reklamblad där man marknadsför flera vegorätter. Enligt RON kan inte konsumenten dra någon slutsats om rätterna innehåller animaliska tillsatser utifrån reklamen, som man menar förstärks av reklambladets text ”100 % vegetariskt”.

Enligt svar från Lidl tolkar man det som att alla varianter av vegetarisk mat ryms under begreppet vegetarisk, vilket var fallet när man i sin reklam marknadsförde hela sitt vegetariska sortiment.

Vidare anser man att det skulle vara förvirrande att använda ord som "ovo" och "lakto" mot sina kunder, då man tror att genomsnittskunden inte vet vad det betyder och därför verkar avskräckande istället.

Lidl menar att det inte var deras avsikt att vilseleda, utan använde sig av ett språk som de trodde att alla skulle kunna ta till sig. Man tillägger ändå att man framöver kommer förtydliga vilken typ av vegetarisk grupp som livsmedlen tillhör.

Eftersom Reklamombudsmannen inte är en myndighet, utan fungerar som en självreglering, kan man inte heller besluta om sanktioner.
Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125