Tre företag fälls för vilseledande vegoreklam

| Av Niklas Thander | Tipsa redaktionen

Ägg och mjölk i fokus när RON bedömer att Lidl, Max och Orkla Foods inte gett tillräcklig information i sina reklamer.

Tre stora företag – Lidl, Max och Orkla Foods – fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) för att ha använt benämningen "vegetariskt" på ett vilseledande sätt.

Enligt RON kan begreppet vegetariskt uppfattas av konsumenter som att produkten inte innehåller någon form av animaliska produkter, vilket inkluderar mjölk och ägg.

I alla tre fallen har företagen använt benämningen, trots att livsmedlen i fråga innehåller mjölk och ägg. Enligt RON har man utgått ifrån Livsmedelsverkets vägledning i besluten.

I RON:s tolkning av vägledningen kan det vara vilseledande om en livsmedelsförpackning märks med "vegetabiliskt" eller "vegetariskt" och en ingrediens av animaliskt ursprung ingår i livsmedlet. Istället anser man att livsmedlen ska gå under benämningar som lakto- eller ovovegetarisk för att undvika att vilseleda.

Anser inte att reklamen är vilseledande
Orkla Foods fälls för sin reklam för en av varumärket Felix produkter. "Mexican Rice Bowl" ur serien Veggie Bowls benämns som vegetarisk, men eftersom den innehåller ost anser RON att reklamen är vilseledande. Även ordet "veggie" anses vara missledande.

Läs också: McDonald's och Anamma i långsiktigt samarbete

I sitt yttrande menar Orkla att det inte finns någon bestämd definition av vegetarisk mat enligt Livsmedelsverket, utan att flera begrepp ryms inom ordet.

Man hänvisar också till myndighetens vägledning som poängterar att: "Begreppet vegetarisk behöver inte anses vara vilseledande när en pizza med ost betecknas som vegetarisk, eftersom det är allmänt vedertaget i Sverige att lakto-vegetariska pizzor på restau­rang även säljs utan hänvisning till närvaron av ost".

Därför anser man inte att annonsen är vilseledande, och uppger inte att man ska göra några åtgärder.

Läs också: "Missbruk av ordet kött"

I Max fall rör det sig om en reklam för "en helt vegetarisk restaurang" på Göteborgsfestivalen Way Out West. Enligt menyn skulle maten vara helt vegetarisk, men ingredienserna mjölk, ägg och honung finns fortfarande där.

Max säger i sitt yttrande att man som företag vill vara så tydliga som möjligt, och har slutat kalla restaurangen för vegetarisk i allt material sedan augusti förra året.

Ovo och lakto är förvirrande
Lidl fälls för en kort reklamfilm samt ett reklamblad där man marknadsför flera vegorätter. Enligt RON kan inte konsumenten dra någon slutsats om rätterna innehåller animaliska tillsatser utifrån reklamen, som man menar förstärks av reklambladets text ”100 % vegetariskt”.

Enligt svar från Lidl tolkar man det som att alla varianter av vegetarisk mat ryms under begreppet vegetarisk, vilket var fallet när man i sin reklam marknadsförde hela sitt vegetariska sortiment.

Vidare anser man att det skulle vara förvirrande att använda ord som "ovo" och "lakto" mot sina kunder, då man tror att genomsnittskunden inte vet vad det betyder och därför verkar avskräckande istället.

Lidl menar att det inte var deras avsikt att vilseleda, utan använde sig av ett språk som de trodde att alla skulle kunna ta till sig. Man tillägger ändå att man framöver kommer förtydliga vilken typ av vegetarisk grupp som livsmedlen tillhör.

Eftersom Reklamombudsmannen inte är en myndighet, utan fungerar som en självreglering, kan man inte heller besluta om sanktioner.


Håll dig uppdaterad med Food Supply SE

Kommentarer

Bengt Persson
Vad har Orkla Foods med Findus att göra.?
Orkla Foods fälls för sin reklam för en av varumärket Findus produkter. "Mexican Rice Bowl"
Orkla har inget med Findus att göra. Två olika företag.
Jag tror ni menar varumärket Felix. Som ägs av Orkla Foods

Niklas Thander
Hej Bengt, tack för kommentaren. Ja, där slant jag allt på tangenterna. Självklart menar jag Felix. Det är nu ändrat.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kort sejour för Findus-vd – byter till Cloetta

Katarina Tell blir ny vd för Cloetta svenska verksamhet, efter drygt ett halvår som vd för Findus Sverige.

De här produkterna kan bli ”Årets matbluff”

Fem produkter tävlar om ett skamligt pris.

Ferrero går igenom med Nestlé-köp

Skattesmäll för Absolut

EU: Alla plastförpackningar ska kunna återvinnas senast 2030

Stockholmsbryggeri flyttar – och ökar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut en gång om dagen.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Vegme levererar till restaurangkedja

Ny vd till vodkatillverkare

Paulig vill samla varumärkena

Santa Maria, Risenta samt Gold and green ska bli en och samma division – Paulig foods.

Flera leverantörer slutar sälja äkta vanilj

Domino's vill öppna 100 restauranger i Sverige

"Vi investerar i Sverige och rekryterar en erfaren vd som ska leda expansionen", kommenterar kedjans internationella direktör.

Lactalis återkallar allt från salmonella-drabbade fabriken

Mejerijätten återkallar 12 miljoner förpackningar mjölkersättning efter salmonella-skandal. Vd:n: "allt måste tas bort från hyllorna".

Höga halter akrylamid i flera chipssorter

Fyra sorters chips ligger över den gräns som kommande EU-regler tillåter, visar en undersökning från Testfakta.

Rootfruit utökar med nytt sortiment

Två män döms för grov laxsmuggling

1

Mobil konserveringsfabrik ska minska matsvinn

Ny huvudägare i Bergfalk

Bjärefågel i samarbete med Tareq Taylor

Tillsammans med kändiskocken lanserar man nytt matkoncept till dagligvaruhandeln.

Norska näthandeln lägger ner

Ny fiskodling ska bli startskottet för många fler

Bolaget Cibum först ut när Ljusdals kommun vill skapa odlingskluster – slutlig beräkning landar på 14 000 ton fisk om året.

Charktillverkaren har planer för stor satsning

Samarbetet med Coop Värmland gör att August Larsson charkuteri planerar utbyggnad och nyanställningar.

Mathem levererar med elbil

Herrljunga startar juicetillverkning

Ciderproducentens musteri utökar sortimentet.

RP Frukt blir Grönsakshallen

Intern omstrukturering för Martin och Servera-koncernen.

Ny chef på Axfood

Julskinkan underpresterade

Allt fler kasserar kassarna

Axfood inför papperslösa kvitton

Oumph fick norskt food service-pris

Sju produkter står för hälften av matsvinnet

Åldersgräns på energidryck kan bli lag

Kärnfri avokado kan komma till Sverige

Han är ny vd för Bring Frigo

Icas näthandel över en miljard – startar darkstore

Starköl kan komma att säljas på finska gårdar

Coop dumpar 120 ton socker

Se alla Företagens egna nyheter

Telfa AB - livsmedelspumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Karlstad 24-25 januari

IMA dairy food BENHIL

Alfa Tec Sweden AB

CARMO FOOD Nordic A/S stärker sin ställning på sous vide-marknaden, som medägare till LECO Convenien

KIPP´s knoppar och vred

Besök oss på Fastighetsmässan i Malmö 2018

IMA dairy food ERCA

Nordiskt samarbete gagnar handelns tullflöden

EuroExpo mässa i Karlstad 24-25 januari 2018

Bull Salicath ApS

Wellplast önskar er en god julhelg

God Jul önskar Lagafors

Här får du hjälp med danska/svenska texter mellan jul och nyår

Team Rynkebys bidrag till Barncancerfonden slår rekord...

Nyhet från AxFlow och Quattroflow QF10k

KIPP Produktnyheter

Omcertifiering av ISO 14001

Semcon ny systempartner till KUKA

God Jul & Gott Nytt År

AD Bildelars nya centrallager i Jönköping

God Jul & Gott Nytt År

Följ oss & Vinn fina priser!

God Jul & Gott Nytt År!

Mjukvarubaserade Connected Services driver på digitaliseringen

Osynligt bläck märker Absolut flaskorna

Sänd till en kollega

0.214